Tuesday, June 22, 2010

Diari 227 – “Syumulnya Islam….”

Saya membelek telifon saya. Satu massage baru sahaja masuk ke dalam ruangan inbox.

“Ah, dari Prof. Dr. Ahmad Hidayat” bisik hati saya. Beliau adalah Pengarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.

“Salam, ada satu program mengenai harta syubhah di Jabatan Wakaf, Haji dan Zakat pada 21 Jun 2010 jam 8.30 pagi di Auditorium EA, Kompleks Kerajaan Parcel E, Putera Jaya, jika mahu hadir nak bagi nama”

“Wah, bagus juga” bisik hati saya.

Memang kajian tesis saya di bawah seliaan Prof. Dr. Ahmad Hidayat adalah mengenai harta Syubhat. Ini kerana, di dalam dunia ini, belum ada lagi satu institusi yang mengendalikan harta syubhat.

Isnin 21 Jun 2010, jam 8.00 pagi lagi saya sudah berada di Putrajaya.

Setelah daftar saya terus masuk ke dalam auditorium EA. Saya orang keenam yang berada di dalam dewan ini.

Peserta masuk seorang demi seorang, akhirnya dewan auditorium ini penuh, saya rasa dalam 400 orang menghadiri seminar hari ini.

Jam 9.00 pagi, perasmian dimulakan oleh Pengarah Jabatan Wakaf, Haji dan Zakat (JAWHAR) Dato’ Dr. Hj. Sohaimi Hj. Mohd Salleh.

Ia diteruskan dengan pembentangan kertas kerja.

Pembentang pertama ialah En. Roslan, Pengarah Jabatan Latihan Dan Pembangunan Modal Insan IBFIM dan pembentang kedua ialah Ustaz Abdul Halem Hapiz, Tim. Setiusaha MAIS.

Pembentangan yang sangat menarik.

Memang, Malaysia adalah satu-satunya negara yang paling lengkap di dunia dalam sistem ekonomi Islam secara menyeluruh yang mencakupi sistem perbankan Islam, sistem bukan perbankan seperti takaful, pasaran modal Islam dan pasaran saham Islam.

Peranan Baitul Mal di Malaysia juga sangat terkehadapan di antara negara-negara di Timur Tengah sendiri.

Menurut pembentang pertama,  En. Roslan, ketika kegawatan di Eropan pada 2007/2008, Pope of Vatican sendiri menyarankan agar bank barat mencipta sistem perbankan kristian dengan meniru sistem perbankan Islam.

Ini kerana, di barat sendiri, ramai orang kristian sendiri mempunyai akaun di bank-bank yang menjalani sistem perbankan Islam.

Sistem ekonomi Islam menggambarkan bahawa, Islam itu syumul (menyeluruh) dan semua perkara dibahaskan di dalam Islam berprinsipkan al-Quran dan al-Hadis.

Sekarang, Malaysia telah berusaha menubuhkan institusi mengurus wang syubhat. Terkini, Baitul Mal di negeri-negeri di amanahkan untuk menguruskannya.

Jika Malaysia berjaya mewujdukan satu institusi mengendalikan wang syubhat, saya yakin, ratusan juta wang syubhat dari luar negara terutama dari pak-pak Arab dari Timur tengah akan mengalir masuk dan dapat diurus di sini. Ini kerana, di dunia, tidak ada lagi institusi yang menguruskannya.

Wang syubhat hendaklah digunakan untuk kepentingan umum seperti membuat jalan. Jika kumpulan wang syubhat diuruskan dengan baik, maka kita tidak perlu lagi membayar tol dari Utara ke Selatan.

Semoga, kajian demi kajian dapat dibuat. Walau apa pun hasilnya, sudah tentu ia meyerlahkan lagi bahawa Islam agama yang syumul kerana dapat menjawab seluruh persoalan di dalam kehidupan ini.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

10 Rejab 1431/ 22 Jun 2010 jam 10.45 malam

Bersama pembentang pertama.

3 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz, saya nak tanya sesuatu. nak e-mail ustaz

Unknown said...

Assalamualaikum Ustaz..
Saya nak tanya satu soalan tentang mimpi :
1.Seminggu sebelum saya mengerjakan Umrah saya mimpi kiamat tapi dalam mimpi tu saya selamat dari bukit bukau dan kehancuran bumi tapi saya terlindung dari batu2 yg berterbangan dan dalam mimpi tu saya seperti di bagi tau yg zikir2 saya yg melindungi saya saya.

Unknown said...

Assalamualaikum Ustaz..
Saya nak tanya satu soalan tentang mimpi :
1.Seminggu sebelum saya mengerjakan Umrah saya mimpi kiamat tapi dalam mimpi tu saya selamat dari bukit bukau dan kehancuran bumi tapi saya terlindung/terselamatdari semua tu dan dalam mimpi tu saya seperti di bagi tau yg zikir2 saya yg melindungi saya saya.

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...