Monday, February 13, 2012

Universiti Kehidupan 218 – “Melihat Kisah-Kisah Menarik Nabi Sulaiman..”

5 Febuari 2012, malam ini adalah malam terakhir saya dan rombongan  al-Aqsa bagi kali ini.

Dengan suasana malam dalam kesejukan 7 darjah celcius, saya dan ahli jemaah berjalan menujuk ke al-Aqsa. Azan Maghrib mula berkumandang di Kota Jerusalem, sayu rasa hati untuk meninggalkan kota penuh barakah ini esok.

Imam malam ini ialah Syeikh Abu Yusuf  Sunainah. Imam pertama dan beliau sahaja yang mempunyai kunci makam nabi Sulaiaman di al-Aqsa ini. 

Menurut Syeikh Abu Sunainah katanya, menurut ulama’ Jerusalem, ditembok timur al-Aqsa inilah terletaknya makam Nabi Sulaiman. Ia juga tempat singgahsana Nabi Sulaiman seperti yang tersebut di dalam al-Quran Surah as-Saad ayat 34:-

Dan sesungguhnya Kami telah menguji Sulaiman dan Kami letakkan di atas singgahsananya  satu tubuh, kemudian ia bertaubat

Menurut tafsir Jalalain, satu ketika Nabi Sulaiman hendak ke bilik air, ditinggalkan cincinnya kepada Isterinya, kemudian datang Jin bernama Sahra’  menyerupai Nabi Sulaiman mengambil cincin itu dan mengaku dia adalah Nabi Sulaiman.

Menurut Tafsri at-Tabari, kekuasaan Nabi Sulaiman yang diberikan Allah terletak di cincinnya maka ketika cincinnya hilang maka huru haralah kerajaannya.

Selama 40 hari, kerajaan Nabi Sulaiman hilang punca kerana jin ini telah menyamar sebagai Nabi Sulaiman.

Di dalam tafsir Jalalain pula mengatakan bahawa, di antara sebab Nabi Sulaiman itu diuji dengan demikian kerana dia mengahwini seorang perempuan dan dalam keadaan dia tidak tahu, perempuan ini menyebah berhala di dalam istananya. Sebagai kaffarahnya, Allah cabut kekuasaaan Nabi Sulaiman selama 40 hari.

Iktibar yang boleh kita ambil, bagi para suami, hendaklah mengambil tahu mengenai apa yang isteri buat kerana segala apa yang isteri buat, terletak di atas bahu suami akibatnya.

Jika kita sengaja membiarkan isteri membuat salah, maka sebagai suami akan jatuh kepada dayus dan dayus tidak akan masuk ke dalam syurga menurut hadis.

Disinggahsana ini jugalah dimakamkan Nabi Sulaiman ketika wafatnya. Di dalam singgahsana ini terdapat satu makam yang sangat panjang.

Di sebelah makam ini pula terdapat sebuah penjara lama di zaman Nabi Sulaiman, ia bukan untuk manusia, tetapi ia adalah untuk para Jin yang ingkar dan dan membuat kesalahan jenayah di zaman Nabi Sulaiman.

“ustaz, agak-agak ada lagi tak jin kat sini? tanya seorang ahli jemaah yang saya bawa.

Satu soalan yang saya tidak tahu untuk menjawabnya dan pada ketika ini, jawapan paling senang

“Wallauhualam Bissawab..”

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Hotel Yasmina Dahab

Isnin Rabu  20 Rabiul Awal 1433/13 Febuari 2012 jam 10.00 pagi

IMG_3298

Tepi tembok berhampiran dengan penjara Jin di zaman Nabi Sulaiman

IMG_9217

Kenangan di dalam Singgasana Nabi Sulaiman yang terletak makam baginda

1 comment:

Anonymous said...

Assalam ustaz,

Sungguh menarik pengkonsian ini. Lebih lebih lagi sejarah nya.

Semuga ustaz dan keluarga dalam redha Allah.

Syukran jazilan

AJ

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...