Friday, February 3, 2012

Diari 351 – “Catatan Perjalananku kali ke 5 al-Aqsa..”

1 Febuari 2012, hari ini jam 10.20 malam saya akan ke al-Aqsa. ini adalah kali ke lima saya ke al-Aqsa, seperti ke Mekah, masjid al-Aqsa sentiasa menjadi satu tepat yang rindui. Tidak jemu datang lagi dan lagi. Ketenangannya membenarkan firman Allah bahawa bumi ini adalah bumi yang diberkati Allah.

Cuma tarikh perjalanan kali ini sengaja dipilih kerana saya ingin menyambut Maulidur Rasul bersama ulama Jerusalem dan saya mahu lihat bagaimana orang di sini memuliakan Nabi SAW.

Perjalana kali ini juga merupakan perjalanan yang panjang saya meninggalkan Malaysia. Ini kerana, rombongan yang saya memimpin ke al-Aqsa ini akan pulang ke Malaysia pada 8 haribulan sedangkan saya akan meneruskan perjalanan ke Mesir pula.

Di Mesir saya akan duduk selama 2 minggu untuk menyiapkan rakaman usrah TV9. Krew TV9 akan bertolak ke Mesir pada 7 haribulan Febuari dan kami akan bertemu di sana.

Seperti biasa, sehari sebelum bertolak, jadual saya memang agak padat, menyelesaikan urusan rumah HIV, rumah anak yatim dan juga Maahad Sains al-Quran al-Amin.

Saya sampai di lapangan terbang KLIA jam 7.15 petang. Ramai jemaaah saya telah ada di sini. Selesai solat Maghrib, saya memberi taklimat ringkas pad jemaah.

Di dalam memimpin jemaah ke al-Aqsa ini, apa yang paling mendebarkan ialah kelulusan Visa untuk masuk. Oleh kerana al-Aqsa di bawah jagaan Israel, maka mereka mempunyai kata putus untuk membenarkan siapa-siapa untuk masuk atau tidak. Tetapi kita sebenarnya beruntung kerana orang Melayu setakat ini tidak mempunyai masalah di dalam kebenaran masuk ke Palestin.

Tempat duduk saaya kala ini ialah 30C. Kapal yang saya naiki ini meninggalkan KLIA pada jam 10.30 menuju ke Bangkok. Berhenti sebenatar di Bangkok selama sejam, kami meneruskan perjalanan ke Amman Jordan.

Kami sampai di Jordan jam 5.30 pagi waktu tempatan. Keluar dari lapangan terbang kami singgah sarapan dan terus menuju ke border Jordan-Palestin.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

National Hotel Jerusalem

Jumaat 10 Rabiul Awal 1433/3 Febuari 2012 jam 4.20 petang

1 comment:

Anonymous said...

Assalam ustaz,

Catatan ustaz seterusnya sangat sangat dinantikan.

Semuga dalam perlindungan Allah.

Jazakaullah

AJ

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...