Monday, April 18, 2011

Bicara Ilmu 28 – “Kiamat Semakin Hampir”

12 April 2011, saya memenuhi jemputan di Masjid Abu Bakar di Temerloh Pahang.

Sejak dari tengah hari, saya memang berada di Ampang. Jam 5.00 petang, saya mula bergerak melalui MMR2 ke Gombak dan seterusnya ke lebuh raya Pantai Timur.

Cuaca petang ini hujan hingga ke Bentong, dan cuaca panas selepas itu. Saya sampai ke Temerloh jam 7.00 petang dan terus ke masjid Abu Bakar ini.

Malam ini, ceramah yang disampaikan bertajuk “Kiamat Semakin Hampir”. Ingin saya kongsikan sedikit beberapa isi penting di dalam ceramah ini.

1. Tanda-tanda kiamat ada yang kecil dan ada yang besar. Hampir semua tanda-tanda kecil telah terjadi sekarang dan kita hanya menunggu 10 tanda-tanda besar kiamat.

2. Antara tanda kiamat kecil, ada menyentuh mengenai keadaan bumi dan ada yang menyentuh keadaan manusia.

3. Yang menyentuh keadaan bumi seperti banyaknya gempa bumi, air laut yang membuak-buak.

4. Antara yang menyentuh keadaan manusia ialah banyaknya penzinaan, ibu melahirkan tuannya.

5. Walaubagaimanapun, kita tidak pernah diajar untuk takut pada hari kiamat, kita diajar untuk membuat persediaan untuk hari akhirat.

6. Hari akhirat ada lima fasanya.

7. Yang pertama adalah alam kubur, antara amalan yang boleh kita amalkan untuk selamat di alam kubur ialah banyakkan membaca surah al-Kahfi kerana ia akan menjadi teman kita di kubur nanti

8. Fasa kedua ialah padang Mahsar. Antara amalan yang boleh kita buat ialah dengan membuat ibadah korban kerana korban yang kita buat akan menjadi tunggangan kita di akhirat. Selain itu, kita digalakkan membaca surah al-Baqarah dan surah Ali-Imran, ia akan menjadi awan yang melindungi kita di akhirat nanti. Kemudian, ada tujuh golongan yang akan diiringi ke bawah arasy Allah di hari Akhirat nanti, antaranya ialah pemimpin yang adil, orang yang banyak bersedekah, antara lain ialah orang yang hatinya suka kepada masjid.

9. Fasa ketiga ialah hisab amalan, antara amalan yang boleh kita buat untuk selamat di fasa ini ialah mencintai Nabi dan mengikuti sunnah nabi kerana barangsiapa yang mencintai Nabi, mereka akan mendapat syafaat di akhirat ini.

10. Fasa keempat ialah titian sirat. Antara amalan yang perlu kita buat ialah dengan memperbaiki solat dan memperbanyakkkannya.

11. Fasa kelima ialah syurga atau neraka. Antara amalan yang boleh kita buat ialah dengan membela anak yatim kerana Nabi menyatakan bahawa orang yang membela anak yatim akan bersama Nabi di Syurga.

Ini antara isi ceramah yang boleh kita kongsikan, semoga bermanfaat untuk semua amin..

“Ilmu Pelita Hidup”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

15 Jamadil Awal 1432/18 April 2011 jam 2.50 pagi

IMG_8779

Iklan mengenai cermah malam ini

IMG_8772

masjid ini memang aktif dengan kelas agama

IMG_8775

masjid Abu Bakar Temerloh

IMG_8781

Jamuan selepas ceramah

IMG_8784

kenangan bersama AJK masjid

No comments:

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...