Friday, April 1, 2011

Bicara Ilmu 27 – “Jenis Komunikasi Di Dalam Rumah Tangga..”

Isnin, 28 Mac 2011, jam 10.00 pagi, saya bersama dengan DJ Fairuz di dalam IKIM membicarakan mengenai “Hak-Hak Wanita Dalam Islam dan Undang-Undang”

Sebenarnya, saya akan bersama para pendengar di IKIM setiap hari Isnin minggu ketiga dan keempat, tetapi pada minggu ketiga lepas, saya belum pulang lagi dari tanah suci, jadi, perbicaraan minggu ketiga adalah ulangan bulan lepas.

Saya ingin kongsikan perbincangan yang dikongsikan minggu ini.

1. Kita mulakan perbincangan kita tempohari dengan ayat al-Quran surah Rom ayat 21 yang bermaksud:-

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan dan kebesaranNya ialah Dia menciptakan untuk mu pasangan suami isteri dari jenis mu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram antara satu sama lain, dan dijadikan di antara mu rasa kasih sayang dan belas kasihan, sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."

Perkataan “supaya kamu cenderung dan merasa tenteram antara satu sama lain” apabila antara pasangan sentiasa meningkat keimanan, sentiasa memperbaiki diri dan sentiasa berusaha menjalankan tanggungjawab. Jika tiga perkara ini ada barulah akan dikurniakan “Mawaddah wa Rahmat” (kasih sayang dan belas kasihan).

2. Kita juga membincangkan jenis-jenis komunikasi di dalam keluarga. Ada lima jenis komunikasi dan kita sempat membincangkan tiga daripadanya.

i. komunikasi spontan

kadang kala, antara suami isteri ada komunikasi spontan mereka. Sebagai contoh, jika isteri kata “abang, kalau kita buat macam ni bagus tak?” dengan spontan suami akan menjawab “ ah! Awak orang perempuan apa tahu!”

kemudian, dia memikirkan kembali apa yang dikatakan oleh isterinya.

Jadi para isteri jangan berkecil hati jika ada komunikasi spontan begini. Cara nak berhadapan ialah berbicaralah dengan pasangan dengan ringkas dan padat, jika ada komuikasi spontan jangan layan dengan pergaduhan, nanti pergaduhan itu tidak akan habis.

ii. Komunikasi semburan

Hak ini berlaku jika pasangan bergaduh di dalam satu bab dan tidak bertegur. Sekali sekala jika berlaku komunikasi, maka suami akan jadikan ia jalan untuk menyampaikan tidak puas hatinya. Sebagai contoh isteri pernah bergaduh bab ungkit mengungkit perihal suami sehingga suami merasa isteri tidak menghormatinya lagi. Kemudian, setelah pergaduhan sejuk, isteri meminta izin pada suami untuk keluar dan apa kata suami…

“dah tak payah dah nak minta izin pada saya dah, awak nak tertungging atau terlungkup ke, dah tak payah beritahu saya”

Komunikasi sebegini jangan diambil endah kerana ia hanyalah peluang bagi suami untuk meluahkan tidak puas hatinya.

Nanti kalau isteri tak minta izin keluar, dia akan ungkit-ungkit pula..

“ha… tengok, bukan nak minta izin kalau keluar tu…”

Akhirnya isteri akan keliru. Untuk berhadapan dengan komunikasi sebegini, kena ambil masa bersama suami dan berkata dari hati ke hati mengenai tidak puas hatinya pada pasangan, selagi tidak puas hati itu tidak diubat, maka selagi itu komunikasi sebegini akan berlaku.

iii. Komunikasi bersilang– lain tafsiran

Kadang-kala, seorang isteri nak bergurau dengan suami, tapi suami tidak merasa ia satu gurauan malahan dia rasa isteri menyindirnya, isteri tidak hormat dan sebagainya.

Sebagi contoh, isteri bergurau.. “abang sekarang memang nampak gemuk sikit”

Tapi suami merasa ia satu sindiran “awak kata saya gemuk!”

“Abang ni, takkan tak nampak, kata isteri

“awak ni, mentang-mentang saya dah tua, awak kata saya tak nampak ye....” jawab suami pula.

Kalau berlaku komunikasi sebegini, maka pasangan perlu tahu apa sensitiviti pasangan dan kena lebih peka.

InsyaAllah, kita akan sambung lagi perbincangan ini di dalam IKIM pada minggu ketiga dan keempat bulan April nanti, insyaAllah.

“Ilmu Pelita Hidup”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Asia Hotel Bukhara Uzbekistan

31 Mac 2011 jam 6.22 petang (waktu tempatan)

IMG_7555

bersama DJ Fairuz

IMG_7556

Hari ini, kita membincangkan mengenai jenis komunikasi di dalam rumah tangga

IMG_7558

insyaAllah, saya akan bersama sidang pendengar pada setiap hari Isnin minggu ketiga dan keempat

IMG_7571

semoga memberi manfaat kepada semua…

1 comment:

Leo Leo said...

Saya tertarik dengan artikel yang ada di website anda yang berjudul " Bicara Ilmu 27 – “Jenis Komunikasi Di Dalam Rumah Tangga..” ".
Saya juga mempunyai E-book yang mungkin anda butuhkan dan sesuai dengan judul artikel yang anda buat. E-book Komunikasi