Tuesday, January 10, 2012

Bicara Ilmu 42 – Permasalahan Rumah Tangga Melalui Surah Rum ayat 21 di IKIM

9 Januari 2012 jam 9.15 pagi, saya bertolak dari rumah ke IKIM.fm di Jalan Duta Kuala Lumpur.

Pagi ini saya membincangkan perbahasan rumah tangga menelusuri surah Rum ayat 21.

Jalan agak sesak kala ini di jalan Duta kerana pagi ini adalah keputusan kes liwat Dato’ Sri Anwar Ibrahim. Sesekali, ada orang mengangkat tangan kepada saya mungkin menyangka saya akan ke perkarangan mahkamah pagi ini.

Sampai di perkarangan IKIM hampir jam 10.00 pagi, mujurlah pada tahun 2012 ini, slot saya bermula jam 10.15 pagi.

Alhamdulillah, bagi sesiapa yang tidak sempat mendengar pada pagi ini, bolehlah berkongsi seperti di dalam link di bawah.

“Ilmu Pelita Hidup, Asas Amal”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

14 Safar 1433/9 Januari 2012 jam 11.00 malam

4 comments:

Anonymous said...

Ustaz, maaf bertanya, lari dari tajuk.
Ttg solat jamak qasar ni masih ramai yg confused. Soalan saya ialah:

Katakan saya dah ada rumah sendiri di Kajang. Kemudian saya diarahkan bertugas di Johor Bahru & menetap di situ (JB).
Kalau saya balik ke rumah saya di Kajang KURANG 3 hari (tak masuk perjalanan), bolehkah solat jamak & qasar di RUMAH SAYA tsb?

Ada yg berkata tak boleh, sebab balik ke RUMAH SENDIRI, ada pula yang kata boleh sebab tak bermukim wlu rumah sendiri (tempoh masih di kira musafir).

Mana satu yang lebih utama?

Anonymous said...

Assalamualaikum,
Ustaz, telah berbelas tahun suami tdk memberi nafkah kpd saya & 5 orang anak kami.Sy terpaksa berbelanja utk semua kprluan kecuali kereta.Suami suka berhutang yg digunakan utk apa sy tak pernah diberitahu & sy tak nampak apa yg dibelinya.Dia seperti tak ada pertimbangan hingga sanggup berhutang kpd jiran2, saudara mara sy & kwn2 sy tetapi tak bayar dari dahulu. Ramai yg menuntut dr saya.kerana malu saya terpaksa membayarnya walaupun saya sgt kesempitan wang.Dari dulu sy dah menasihatkannya, meminta keluarga campurtgn tetapi dia masih tak berubah malah sgt ego dgn sy.Seingat sy dia tak pernah berterima kasih krn membayarkan hutangnya @ minta maaf(ada sekali) @ minta halal.Sehingga kini sy terpaksa tolak hampir separuh gaji sy utk membayar hutangnya dgn janji duit kpd semua pihak tu dibayar pula kpd sy tapi tinggal janji shj.Sy sgt kecewa & ingin mengambil tindakan yg sewajarnya utk kehidupan yg lebih terurus dan bermaruah.Apa cadangan ustaz......

Shazira Rosli (◕‿◕✿) said...

Assalamualaikum Ustaz,

Ustaz, sy surirumah sepenuh masa. Ingin betanyakan ustaz permasalaan rumahtangga sy ni. Nk pegi ke pejabat agama pun rasanya dah tak ada gunanya.

Suami sy telah bernikah 1 lagi dgn warganegara indonesia di Thailand. Wanita ni seorg janda yg telah mempunyai 2 org ank dgn bekas suami yg pertama.

Suami sy memang tidak berkemampuan utk beristeri lebih dari 1. Da la hidup ngan sy selama ini pon cukup2 makan je. Anak ada 4 org. Suami sy telah mendaftarkan perkahwinannya di pej agama. Statusnya skrg sy tak tau , apa yg dia bgtau kat pej agama tu. Kalu sy buat aduan di pej agama pon apa yg mereka bule buat kerana suami sy telah bernikah. Ckup atau tak ckup, bule atau tak bule, apa yg mereka bule tlg.

Suami sy memang jenis suka membuat hutang dan bukan jenis org yg melunaskan hutang. Semasa sy bekerja dahulu pon sy yg melunaskan hutang2 suami sy yg termampu oleh sy. Sy berhenti kerja pon disebabkan nk tolong byrkan hutang suami. Nafkah yg dia bg skrg ni hnya utk keperluan harian sahaja.

Skrg ni dia ambil pendapatan dari isteri keduanya utk belanja keperluan harian kami. Isteri kedua terpaksa cari nafkah sendiri utk keperluan dirinya sendiri & ank nya ngan suami sy. Tapi sy x bule percayakan cakap dia 100%.

Ustaz, perlu ke sy halalkan sahaja segala hutang suami pd sy selama ni kerna suami telah menggadaikan segala brg kemas yg sy ada dgn janji akan mengembalikannya. Tapi janji tinggal janji je. Dia buat benda lain pulak yg memang kaum hawa susah nk terima. Kalau dahulu bule tak sampai hati kerna suami cuma ada sy. Tapi sekarang kerjakan sampai mati (gurau je).

Apa pendapat ustaz?

Anonymous said...

Salam ustaz...saya mengalami permasalahan rumahtangga yg agak kritikal...suami saya tidak mahu pergi bekerja,tidak beribadat dan mengambil bnda yg salah dari sisi undang2..saya sudah menegur dan memberi peluang pd nye utk berubah...tp sikapnye yg tidak mahu berubah mmbuatkn saya patah hati....saya bru melahirkn anak yg kedua..dlm mase brpntang dia lansung tdak mmbntu saya...kebtulan ibu saya ade utk mmbntu dan menguruskn saya dan anak...dia hanye duduk dlm bilik....bile saya tegur dia menuduh saya berprasangka buruk pdnye..sdangkn saya menjumpai bnda2 yg disapnye dlm umah...prkara ini brulang bnyk kali...dia bnyk kali brjnji tidak akan menyentuh bnda itu lg...tp dia msih mengmbilnye....disbbkn itu dia tidak pergi kerja...drp buln 3 smpai skrng dia tidak prgi kerja..ini menyebabkm saya trtkan emosi....saya mnjadi pemarah dan kurng hormat pdnye....bile saya brckap kasar di katenye saya ini biadap....tetapi hati dan mata mane yg tdak sakit melihatkan keadaan rumatangga begini...akhirnya saya mengmbil keputusan cuti tanpa gaji selams 3 bulan dan pulsng ke kg...itu pun dia yg benarkn...tetapi apabila saya suda berada di kg dia menelefon saya dan bertanya bile saya mahu pulng...dia ckp dia tarik blik keizinan mmbenrkn saya pulng ke kg...dia katakn kalau saya tidak pulng dlm tmph seminggu kite berpisah...saya pun dah tawar hati utk hidup bersama dia...kerana saya rase trtipu dan kecewa....dia ckp sdah berubah dan sdah pergi kerja tetapi dia berckp bohong...apakah cara uth saya selesaikn masalh ini...adakh sudah jtuh talak ke atas saya...hrap ustaz boleh mmbntu...