Monday, December 26, 2011

Diari 344 – Tanyalah Ustaz “Seni Mengawal Rumah Tangga” Siri (1)

Alhamdulillah, pada 23 Disember 2011, dapat saya kongsikan dengan kita semua seni mengawal rumah tangga. Antaranya ialah

(1)Sekufu

Jaga soal sekufu (kesetaraan). Ia adalah satu yang sangat penting kerana jika tidak di jaga maka jurang di antara suami dan isteri akan berlaku.

Dan jika orang membicarakan mengenai sekufu, ramai yang terfikir perkara ini perlu sebelum kahwin sedangkan sekufu selepas kahwin juga penting.

Ramai pasangan yang telah berkahwin, si suami seorang ahli perniagaan dan si isteri seorang guru contohnya, dalam masa lima tahun, akan berlaku jurang yang membezakan cara berfikir kedua-dua ini.

Yang terbaik ialah ajak isteri bersama di dalam dunia suami dan ajak suami masuk ke dalam dunia isteri.

(2) Tingkatkan ilmu

Untuk bahagia di dalam rumah tangga kita kena tingkatkan ilmu rumah tangga, sekalipun kita mahir di dalam ilmu ekonomi, ilmu tajwid, ilmu undang-undang, ilmu sejarah, belum tentu kita juga mahir di dalam ilmu rumah tangga kerana ilmu rumah tangga ada babnya yang tersendiri.

(3) Perbetulkan Sikap

Sikap adalah satu perkara yang penting untuk diperbaiki. Tingkatkan ilmu dan tingkatkan tarbiah untuk membetulkan sikap.

(4) Doa

Doa amat penting di dalam memelihara rumah tangga

Bagi yang mungkin tidak berkesempatan untuk bersama, bolehlah melawat di Youtube seperti di bawah:-

semoga memberi manfaat.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

30 Muharram 1433/26 Disember 2011 jam 8.30 pagi

1 comment:

siti said...

Saya menonton rancangan ustaz semalam,Sangat Bermanfaat.. terima kasih ustaz (^_^)

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...