Wednesday, October 31, 2012

Diari 410 - Bagaimana Aidil Adha Di Sambut Di al-Aqsa 2

26 Oktober 2012...

Kala ini di Jerusalem, subuh jam 4.30 pagi, selesai solat subuh jam 5.00 pagi, kami semua tidak pulang ke Hotel, menunggu solat sunat hari raya yang akan dilaksanakan jam 6.30 pagi. 

Di masjid al-Aqsa, ramai jemaah juga menunggu sambil ramai-ramai mereka bertakbir (insyaAllah saya akan kongsikan suasana hari raya Aidil Adha di dalam masjid al-Aqsa di Youtube). Budaya di Malaysia, kita akan bertakbir pada hari raya Aidil Adha setiap kali selepas solat, di sini, selain selepas solat,  takbir akan dilaungkan setiap kali selepas azan. 

Sambil bertakbir, ada yang membaca al-Quran, memang budaya orang Arab gemar membaca al-Quran. Selain itu, takbir hari raya di al-Aqsa ini  berlagu dan akan-akan takbir hari raya orang Melayu. Ia tidak seperti di Saudi atau Pakistan yang tidak berlagu.


Selepas solat hari raya, kami pulang ke Hotel, untuk pergi pula ke masjid bagi solat Jumaat saya menemankan jemaah saya yang uzur menaiki teksi. Di hadapan teksinya terdapat gambar budak belasan tahun.

Saya bertanya padanya "ini gambar siapa yang kamu letakkan ni"

"Ini gambar anak aku, tapi dia dipenjara sekarang.." jawabnya dengan nada yang sedih di pagi raya.

"Tapi dia anak yang baik, aku bangga dengannya" kata pemandu ini.

Anak belasan tahunnya dipenjara kerana pergaduhan mengenai masjid bersama orang Yahudi. Kala ini, orang Yahudi telah mula meminta hak bersama terhadap al-Aqsa, mereka mahukan masjid ini diberikan dua jam kepada mereka bermula jam 9 pagi hingga 11 pagi, tetapi orang Islam di sini tetap mempertahankannya, sebab itu sekarang, ramai yang selepas subuh terus berada di masjid untuk tidak kelihatan masjid ini kosong.
 Di pintu "Lion Gate" terdapat pelepah-pelepah tamar. Orang Palestin menggunakan pelepah tamar sebagai pengalas kepada liang lahad bagi jenazah yang diletakkan ke dalamnya.

 Kenangan bersama jemaah muslimah yang bersama saya selepas menunaikan solat Jumaat pada hari raya pertama Aidil Adha.
Alhamdulillah, tahun ini, saya dapat menganjurkan ibadah kurban di sini, insyaAllah akan kita kongsikan nanti kisahnya.

"Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"

al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
30 Oktober 2012 jam 9.15 pagi
Amman Jordan

1 comment:

:: Dhiya :: said...

salam ustaz, saya ada terbaca trip ke Aqsa dalam utusan hari ni. boleh saya tau harga pakej?

syukran

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...