Saturday, January 26, 2013

Universiti Kehidupan 240 – Makam Nabi Lut a.s

Rabu 16 Januari 2013..

Pada hari ini, saya dan rombongan berjalan menuju ke Hebron. Menurut orang Palestin, orang di Hebron terkenal dengan orang yang keras pendiran, sama seperti orang di Gaza. Di sini, kebanyakkan mereka memilih parti HAMAS sebagai pilihan.

Untuk mengenali orang Hebron agak mudah, mereka mempunyai bentuk badan yang lain dari orang di tempat lain di  Palestin, mata mereka kebanyakkan berwarna biru.

Setelah selesai melawat masjdi Khalili Ibrahimi, saya mengajak jemaah untuk pergi ke perkampungan Bani Naim.

Perkampungan Bani Naim tidak jauh dari Hebron. Di sini terletaknya makan Nabi :Lut a.s

IMG_0021 (Gambar : Masjid Bani Naim yang terdapat Makam Nabi Lut a.s)

Nabi Lut adalah anak saudara Nabi Ibrahim. Setelah peristiwa Nab Ibrahim di bakar di Ur Iraq, Nabi Lut telah beriman. Allah berfirman di dalam al-Quran surah al-Ankabut ayat 26 yang bermaksud :-

26. Maka Luth membenarkan (kenabian)nya. Dan berkatalah Ibrahim: "Sesungguhnya aku akan berpindah ke (tempat yang diperintahkan) Tuhanku (kepadaku); sesungguhnya Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana

Mereka berdua telah merantau ke bumi Syam bahagian Palestin.

Nabi Ibrahim di utus di kawasan Bir Sheba sedangkan Nabi Lut a.s telah di utus ke kota Sodum.

Kota Sodum terkenal dengan kota yang mewah tetapi penduduknya mengamalkan seks songsang iaitu homoseks.

Di dalam surah as-Syuaara ayat 165-168 Allah menyatakan yang bermaksud bahawa:-

165. Mengapa kamu mendatangi jenis lelaki di antara manusia

(di dalam tafsir at-Tabari menyatakan bahawa kaum Lut mendatangi sesama lelaki dari dubur mereka)

 IMG_0016

(Gambar : Masjid Bani Naim dari dekat)

166. dan kamu tinggalkan isteri-isteri yang dijadikan oleh Tuhanmu untukmu, bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas".

(dalam tafsir al-Tabari menyatakan bahawa mereka bukan sahaja mendatangi dubur kamu lelaki tetapi kaum wanita dari mereka)

Setelah seruan Nabi Lut tidak dihiraukan dan perbuatan keji mereka semakin melampau, maka akhirnya Allah mengutuskan malaikat untuk menghancurkan kaum Nabi Lut a.s. Di dalam Surah Hud ayat ke 81 Allah berfirman yang maksudnya:-

81. Para utusan (malaikat) berkata: "Hai Luth, sesungguhnya kami adalah utusan-utusan Tuhanmu, sekali-kali mereka tidak akan dapat mengganggu kamu, sebab itu pergilah dengan membawa keluarga dan pengikut-pengikut kamu di akhir malam dan janganlah ada seorangpun di antara kamu yang tertingga, kecuali isterimu. Sesungguhnya dia akan ditimpa azab yang menimpa mereka karena sesungguhnya saat jatuhnya azab kepada mereka ialah di waktu subuh; bukankah subuh itu sudah dekat?".

Ustaz Amin di Luar Makam Nabi Lut

(Gambar : Di hadapan masjid Makam Nabi Lut a.s di perkampungan Bani Naim)

Isteri Nabi Lut a.s adalah seorang yang mengingkari apa yang disampaikan dan akhirnya, isteri baginda Lut turut di hapuskan.

IMG_0026 (Gambar : Bangunan Masjid Makam Nabi Lut a.s)

Di dalam surah al-Qamar ayat 34 Allah telah berfirman dengan maksudnya :-

34. Sesungguhnya Kami telah menghembuskan kepada mereka angin yang membawa batu-batu (yang menimpa mereka), kecuali keluarga Luth. Mereka Kami selamatkan sebelum fajar menyingsing

Bumi telah diterbalikkan untuk mereka dan tempat itu telah menjadi tempat paling rendah di muka bumi iaitu laut mati.

IMG_0010

Maka Allah menyelamatkan Nabi Lut a.s ke tempat yang diberkati. Di dalam surah al-Anbiya ayat 71Allah telah berfirman yang maksudnya:-

71. Dan Kami seIamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia

Ustaz amin Di Makam Nabi Lut

(Gambar: di hadapan Makan Nabi Lut a.s)

Beginilah kisah Nabi Lut a.s.

Nabi Lut di makamkan perkampungan Bani Naim ini (Walaupun ada khilaf di tempat lain tetapi tanah yang diberkati di dalam al-Quran adalah merujuk al-Aqsa dan sekitarnya)

Perkampungan Bani Naim ini adalah perkampungan seorang sahabat Nabi SAW bernama Naim ad-Dari. Beliau adalah adik pada Tamim ad-Dari, seorang nelayan yang telah bertemu dengan dajjal.

Ketika para sahabat telah berjaya mengIslamkan negeri Syam termasuk Palestin dan sekitarnya, Saidina Naim ad-Dari membawa keluarganya tinggal di kawasan ini.

Abangnya Saidina Tamim ad-Dari pula tinggal di sekitar Hebron. Mereka memilih untuk tinggal di sini supaya keturunan mereka nanti dapat bersama-sama membantu Nabi Isa membunuh Dajjal kerana Tamim ad-Dari adalah seorang sahabat yang telah bertemu Dajjal yang dilaknat.

IMG_9995Nabi Lut a.s adalah seorang Nabi yang hidup sezaman dengan Nabi Ibrahim, bermaksud ketika itu belum ada lagi Bangsa Arab dan Bani Israel. Kedua bangsa ini hanya wujud setelah zaman Nabi Ibrahim.

Sebab itulah makam ini tidak menjadi rebutan orang Yahudi. Ketika saya menziarahi makam ini, sebahagian makan ini telah rosak, Menurut penjaga makam ini, sebahagian pemuda Yahudi telah datang dan merosakkan makam ini.

Semoga Allah terus menjaga para AnbiyaNya, amin..

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”

al-Faqir Ila Rabbbihi

Muhamad bin Abdullah

Sabtu 26 Januari 2012 jam 3.00 pagi

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz. saya nak tanya apakah hukum meletakkan gambar semasa kecil yang tidak bertudung di laman sosial?

Anonymous said...

As salam ustaz..
Sy tertarik dengan temubual ustaz pagi semlm yg bertajuk "suami.....rejai..." sekian sekian..lupa tajuk penuh..
Sekiranya ada persoalan atau nk bertukar pendapat,mcm mn nk contact ustaz?email ustaz?
Sori..soalan ni tersasar jauh dari cerita di atas..

Unknown said...

saya atas nama BPK. SAMSUL dari MADURA ingin mengucapkan banyak kasih kepada MBAH KARYO,kalau bukan karna bantuannya munkin sekaran saya sudah terlantar dan tidak pernaah terpikirkan oleh saya kalau saya sdh bisa sesukses ini dan saya tdk menyanka klau MBAH KARYO bisa sehebat ini menembuskan semua no,,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KARYO no ini 082301536999 saya yakin anda tdk akan pernah menyesal klau sudah berhubungan dgn MBAH KARYO dan jgn percaya klau ada yg menggunakan pesan ini klau bukan nama BPK. SAMSUL dan bukan nama MBAH KARYO krna itu cuma palsu.m

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...