Saturday, December 1, 2012

Diari 414 - "Perjalanan Universiti Kehidupan Ke 10 al-Aqsa"

26 November 2012, bermulalah perjalanan Universiti Kehidupan ke 10 al-Aqsa. Perjalanan kami kali ini agak mencabar tetapi menarik dengan pengalamana baru kerana dua sebab, 

Pertama,  kala ini tentera Israel sedang asyik mengebom Gaza, kami akan dapat melihat reaksi orang Palestin dan orang Israel di Jerusalem.

Keduanya ialah kerana kehangatan kempen Israel untuk menolak permohonan Palestin menjadi status  dari "non-member observer entity" kepada non-member obsever state" seperti yang diperolehi oleh Vatican City di PBB (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).

Kala ini, orang Palestin di Bethlahem mengibarkan bendera Palestin di banyak tempat, mereka keluar ke jalan raya memberikan bendera kepada orang ramai sambil menyanyi dan melaungkan takbir. 

Kami sampai di lapangan terbang Queen Alia di Amman pada jam 5.50 pagi waktu tempatan. Kala ini, perbezaan jam Malaysia dengan Jordan adalah lima jam sedangkan dengan jam di Palestin adalah 6 jam.


Rombongan kali ini agak cepat juga, dalam sejam lebih kami telah selesai berurusan dengan imigresen. Kami terus ke Jericho, sebuah kota yang digelar dengan "City Of The Moon"
 Menikmati makanan di Jericho memang mengasyikkan terutama pada musim sejuk kerana perut mudah merasa lapar kala ini.
 Waktu Subuh kala ini di al-Aqsa ialah jam 4.52 pagi, jam 4.00 pagi, saya dan rombonga telah ke masjid. Setelah semua jemaah masuk ke Masjid, saya duduk sebentar menikmati suasana sejuk di pagi hari di masjid  di kawasan al-Aqsa, masjid yang penuh barakah.
 Waktu solat di Jerusalem
Gambar kenangan rombongan UK 10 (Universiti Kehidupan ke 10) di Yafa, pantai tempat Nabi Yunus dikeluarkan dari perut ikan.
 Suasana di Bethlahem ketika mereka menunggu jawapan dari undian status Palestin sebagai  "non-member obsever state"
 Anak-anak mengibarkan bendera Palestin dan sepanduk.
Ramai yang keluar di jalan untuk meraikan keputusan yang akhirnya usul yang dibenangkan oleh Mahmood Abbas di terima di PBB.

"Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan"

al-faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Jerusalem
30 November 2012 jam 9.00 malam

2 comments:

Muhaimin said...

itu mmg gambar masjid al aqsa ke ustad.. kalu tgk kan betul2 itu kan cuma masjid yg dibuat utk halang org masuk ke baitulmaqdis

Anonymous said...

itu Masjid Qubbat As-Sakhrah lah atau dome of rock masjid al-aqsa kubahnya biru..apalah..

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...