Friday, October 18, 2013

Jawapan kepada isu ketidakpuasan hati penganut agama Hindu tentang perlaksanaan ibadah korban umat Islam di Malaysia khususnya.

3 hari yang lepas ketika umat Islam di Malaysia bergembira meraikan salah satu dari hari-hari kebesaran bagi umat islam seluruh dunia iaitu Hari Raya AidilAdha, kita telah dikejutkan dengan komen dari penganut agama Hindu di negara kita. Walaupun Hari Raya Aidiladha telah disambut sejak berabad-abad yang lalu di Malaysia tetapi tidak dapat dirasionalkan mengapa baru sekarang ketidakpuasan hati ini hendak ditimbulkan mereka dan ini adalah pandangan peribadi dan respon spontan saya berkenaan isu yang ditimbulkan :

"Orang kafir memang tidak akan pernah redha dan setuju dengan islam. Habis satu isu akan bangkit satu isu lagi. Inikan telah diingatkan oleh Allah dalam Al-Quran.Sekarang ini kita sebagai umat islam kena bersatu sama bahu-membahu untuk mempertahankan islam jangan salahkan musuh sebab memang musuh itu sifatnya memusuhi, salahkan diri yang terlalu lemah sehingga orang lain boleh mempertikaikan amalan kita. Bumi Malaysia adalah tanah orang Melayu Islam sejak sebelum merdeka, amalan korban telah dibuat sejak dahulu lagi, kenapa sekarang mahu mempertikaikannya. Jawapannya mudah kerana sekarang sudah pandai cari pasal dan pandai berkurang ajar. Teruskan untuk mempertikaikan sehingga sampai ke limit terakhir, nanti kita akan tahu betapa di Malaysia tetap wujud orang yang akan mempertahankan Islam di peringkat paling maksimum...Salam Satu Malaysia untuk kamu yang mempertikaikan. Jangan lupa sejarah orang Melayu islam apabila telah sampai limit terakhir.."

Salam dari bumi Al-Aqsa untuk saudara Islamku bersabarlah ....

Dari saudaramu Muhamad Bin Abdullah Al Amin

39 comments:

The Black Jubah said...

Assalamualaikum Ustaz,
Setuju sangat dengan Ustaz, inilah akibat dari perpecahan umat Islam....

WanBeruas said...

Ini adalah usaha provokasi dari musuh Islam yang cuba menangguk di air yang keruh...Umat Islam keseluruhannya perlu muhasabah diri...

Anonymous said...

Dalam al-Quran banyak menjelaskan tindak tanduk non-muslim.

Anonymous said...

Adakah kita oranag Islam boleh bersabar terus sebagini lagi.Ayuh bangkit dan kita kena tunjukan KURANG AJAR kita pula.

Anonymous said...

setuju pendapat ustaz. isu Akidah tidak boleh dipandang remeh.

Unknown said...

haramkan perayaan tahipusam yg sering mengganggu pengguna jalan raya...selain itu perayaan ini mempamirkan aksi ganas yg boleh mempengaruhi orang ramai melakukannya....

The Black Jubah said...


► 2:50► 2:50
www.youtube.com/watch?v=Ptl-abm4ntM
Mar 15, 2012 - Uploaded by A Karim Omar
Sekali dengar macam tilawah Quran cuma ayat-ayat itu bukannya dari Quran. Siap ...

Anonymous said...

Sama sama kita mempertahankan Islam.

Anonymous said...

Jangan sampai kita musnahkan berhala yang ada....

Anonymous said...

Itu lh kita org melayu islam d malaysia bagi muka sangat kpd puak2 yg tidak pandai be-terima ksh ini duduk kat TANAH MELAYU yg aman serta sengaja nk cari pasal.

Anonymous said...

Kita terutama pemimpin tak de kekuatan utk berhujah & menangkis sebab kbnyakan mereka pun tak amalkan Islam sepenuhnya. Org2 kafir tau, & mereka sbnarnya nak menduga.

Ye le, klu masih nak tonjol2kan & amalan jahiliah siap war2kan kat tv spr prog2 menari2, terkinja2, tak tutup aurat, mak yong, barongan dll yg pelakunya Melayu Islam keturunan, tambah pula dgn bila ada pihak2 yg ajak pada agama dilekehkan, nah, tu pasal puak2 kafir berani.

Tunding diri sendiri dulu sblum tunding org lain. Mereka mungkin jahil. 40,50 tahun lepas, isu ni tak dibagkitkan sbb yg membangkitkan mungkin lum lahir. Dia nak tau, maka jawab la, mudah2an dia masuk Islam & lebih kuat Islamnya mana tau? Sapa x kenal Khalid? Kita la kena tunjukkan akhlak Islam, sbb kita Islam.

bella

Anonymous said...

Ini lah bahaya yang diundang oleh kesemua pemimpin politik - kesemua parti politik temasuk PAS- yang banyak memberi muka terlampau meraiikan hari perayaan golongan kafir.

Dalam mempertahan kalimah Allah. Baru2 ini UMNO menyambut Deepavali dengan besar2ran di Johor danmedia yang dikuasi UMNO turut memuatkan berbagai2 makalah dan rancangan Deepavali.GLC turut berbelanja berjuta2 membuat iklan betemakan Deepvali.

Amalan sabeginilah melemakan golongan kafir harbi dan pastinya merosak Aqidah anak2 Islam yang tertanam didalam kepala meraka bahawa Deepavali, Krismas dsb turut diraaikan dengan meriah.....

Zaidy Ahmad said...

Itula kita perjuangkan atas nama DEMOKRASI. Baik PAS ADIL UMNO.. Sedangkan dalam Islam itu demokrasi tp demokrasi itu bkn Islam. Intipati demokrasi hari ini Kebebasan bersuara, kesaksamaan hak, kebebasan agama dn mcm2 kebebasan tanpa batas.. Akibatnya sekarang mereka bersuara atas tiket demokrasi tadi. Pemimpin2 terdesak ketagihkan sokongan. Dan kini mereka semua terikat.. Pemimpin dulu dituduh firaun dan kuku besi. Tapi apa guna kita bercakap lagi kerana kita tak akan sedar dan bangun selagi tidak jatuh dan musnah semuanya. Sebagaimana jatuhnya empayar melaka, empayar Islam, penjajahan... Pada waktu seperti itu baru kita nak bersatu, baru nak bangun. Tetapi selepas kita menang sekalipun, generasi2 seterusnya pulak lupa dan brpecah spt kita hari ini...

Anonymous said...

Ini lah bala ALLAH bila PAS bersubahat dengan DAP dan PKR menghentam UMNO yang memperjuangan Orang melayu dan Islam. Ingin berkuasa menghalalkan apa cara sekalipun

Anonymous said...

Saya tidak dapat memahami apa kaitan PAS subahat dgn DAP dan PKR, walhal dlm BN ada parti komponen bukan lslam juga? Isu sekarang berkait rapat dgn jati diri org lslam sahaja, dan bukannya non-muslim. Muslimin wajib dalami ilmu lslam dahulu, sebelum sibuk mempersoal kejahilan non-Muslim.

TBM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Pendapat saya ialah; memang benar hari raya korban sebahagian daripada kepercayaan kita,namun begitu bukan semua orang faham kepentingan ibadah ini, terutamanya orang kafir. Kita juga tahu yang Allah boleh beri hidayah kepada sesiapa sahaja. Oleh itu, kita sebagai orang Islam tidak patut berlaku judgemental terhadap mereka2 itu sebelum kita beltul2 mengenali mereka yg terlibat. Apa yg penting, kita perlu terus melaksanakan tangunggangjawab sebabgai mukmin dan khalifah. Insyaallah.

Anonymous said...

isu ini adalah seorg guru besar dipertikaikn krn mbuat ibadah korban disekolah..harap sgt jwpn yg patut dijwb kpd org india yg xpuas hati tu legkap dgn hadis dan perkara berapa yg tersebut dlm perlembagaan malaysia

GHURABA' said...

Ustaz, adakah rancangan utk ke aqsa zdulhijjah 1435. Kalau ada rancangan minta ustaz inform sbb saya berminat nak ke sana waktu tu.

Anonymous said...

Heyya i am for the first time here. I found this board and
I find It really useful & it helped me out much. I hope
to give something back and help others like you helped me.



logbook loans ()

Anonymous said...

Tolong la sedar kalau suci tu tak bermaksud menindas orng...kalau awak semua tu baik sangat xpayah la nak menilai orng. Suci sangat ke?

Anonymous said...

What a information of un-ambiguity and preserveness of precious know-how about unpredicted feelings.


Also visit my blog post ... seo

rental mobil bandung said...

Bagus ustaz selama kita menjalankan perintah dari alloh swt tidak ada yang perlu ditakuti atau diambil pusing! lanjutkan!

Rizal Zain said...

Terimakasih ustaz atas artikel ini. Berani Kerana Benar. Marilah kita ambil iktibar dari isi hati pejuang Islam. Terima kasih ustaz.

Anonymous said...

I've read ѕome just гight stuff heгe.
Certainly worth bookmarking fߋr revisiting. Ӏ wonder hoա much effort
үօu plaϲe to makе the soort off gгeat informative weeb site.


mү page; clash of clans builders hut

mmo25 said...

Only two.Comments PageAs you can observe, each of our Comments site has built up several mail messages are derived from each of our faithful consumers.Going through the customer articulates extremely of our own services, we have been grateful.Whilst, facing the complaint and query handle we will be endurance description.Moreover, we are glad interesting any optimistic recommendation which would increase each of our services much better.
WS Gold

Wild Star Gold

DmNetwork said...

Terima kasih ustaz atas info ini.

apa pun sebagai ummat islam kita harus menunjukkan contoh yang baik kepada yang bukan islam.

Nak Anak Sihat dan Bijak

Unknown said...

Hindarilah diri anda dari UMNO Sesat lagi menyesatkan.
Umno memang suka melaga- lagakan rakyat, supaya orang melayu kembali kepada UMNO. Harus di ingat bukan semua melayu bodoh, kami tidak sekali kali bersetuju PAS bergabung dengan UMNO walaupun kami mati dan di hidupkan kembali. ( perjuangan UMNO hidup melayu tetapi perjuangan PAS selamatkan syiar islam itu yg sebaik baiknya. Islam lah yg menyelamatkan melayu. Bukan melayu selamatkan melayu, melayu yg diharapkan yg kita sokong tipu melayu demi kepentingan diri masing masing

The Black Jubah said...

yusri hashim...
Bukan kah semua orang Melayu itu Islam?

Anonymous said...

Perjuangkan agama berlandaskan bangsa berbeza dgn perjuangkan bangsa berlandaskan agama.

Anonymous said...

Umat Islam perlu bersatu dlm memberi kesedaran kepada penganut-penganut agama hindu bahawa amalan dan kepercayaan agama mereka hanyalah berpandukan kepada cerita-cerita dongeng yang disampaikan dari turun temurun. Kepercayaan yang sebegini sebenarnya tidak berasas dan merugikan mereka. Tiada sebab kenapa mereka perlu mempertahankan akidah mereka yang sudah tepesong jauh dan telah ramai penganut hindu yang menyedari hakikat ini dan sudah kembali menganut agama Islam yang diredhai.

ibu winda said...

kami sekeluarga tak lupa mengucapkan puji syukur kepada ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
berikan 4 angka <<< 7071 >>> alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI SOLEH,,di no (((082-313-336-747)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 475
juta, wassalam.


dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


1"Dikejar-kejar hutang

2"Selaluh kalah dalam bermain togel

3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
tapi tidak ada satupun yang berhasil..







Solusi yang tepat jangan anda putus asah....AKI SOLEH akan membantu
anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB:
butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
100% jebol
Apabila ada waktu
silahkan Hub: AKI SOLEH DI NO: (((082-313-336-747)))






KLIK DISINI 2D-3D-4D-5D-6D-




angka GHOIB: singapur 2D/3D/4D/



angka GHOIB: hongkong 2D/3D/4D/



angka GHOIB; malaysia



angka GHOIB; toto magnum 4D/5D/6D/



angka GHOIB; laos

















Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

Unknown said...

saya atas nama BPK. SAMSUL dari MADURA ingin mengucapkan banyak kasih kepada MBAH KARYO,kalau bukan karna bantuannya munkin sekaran saya sudah terlantar dan tidak pernaah terpikirkan oleh saya kalau saya sdh bisa sesukses ini dan saya tdk menyanka klau MBAH KARYO bisa sehebat ini menembuskan semua no,,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KARYO no ini 082301536999 saya yakin anda tdk akan pernah menyesal klau sudah berhubungan dgn MBAH KARYO dan jgn percaya klau ada yg menggunakan pesan ini klau bukan nama BPK. SAMSUL dan bukan nama MBAH KARYO krna itu cuma palsu.m

Indriaty Manirjo said...

Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

julia simon said...

nama saya Julia Simon, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar $ 45.000,00 karena saya membutuhkan modal besar $ 200.000,00. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. Bisnis saya hancur dan dalam proses itu saya kehilangan putra saya. Saya tidak tahan lagi dengan hal ini. pada Januari 2017, teman saya memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. Augusta Ibramhim, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di perusahaan pinjaman tempat dia bekerja. Ibu yang baik, Augusta Ibramhim, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan semoga Tuhan melanjutkan untuk memberkatimu. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia bahwa ada banyak scammer di luar sana, jadi jika Anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya mendaftar melalui Mrs Augusta Ibramhim dan Anda dapat menghubunginya melalui email: (augustaibramhim11 @ gmail.com). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (juliasimon460@gmail.com). jika Anda memiliki keraguan. tolong dia satu-satunya orang yang bisa diandalkan dan dapat dipercaya.

Terima kasih.

Theresia Widiyasari said...

KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya mengalami kesulitan keuangan, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

Annabelle Johnson said...

Lingkaran cahaya,
Saya Annabelle Johnson Saya ingin menerima kerja baik Tuhan dalam hidup saya kepada rakyat saya mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara.
Saya kini tinggal di jakarta di sini di indonesia. Saya seorang Janda dengan empat orang anak dan saya terjebak dalam keadaan kewangan pada bulan Julai 2017 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil saya.
Saya mangsa penipuan kredit 4 kredit, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditangkap oleh orang-orang dari diri saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan-rakan saya menerangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang dipercayai oleh GLOBAL FINANCE LIMITED.
Bagi orang yang mencari pinjaman? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat di internet adalah penipuan di sini, tetapi mereka masih sangat nyata dalam syarikat pinjaman palsu.
Saya mendapat pinjaman dari GLOBAL FINANCE LIMITED Rp500.000.000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam selepas saya memohon, maka saya memutuskan untuk menerima kerja baik Allah melalui GLOBAL FINANCE LIMITED dalam kehidupan keluarga saya. Saya dengan senang hati menasihati anda jika anda perlukan dan sila hubungi GLOBAL FINANCE LIMITED. Hubungi mereka melalui e-mel :. (augustaibramhim11@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (annabellej24johnson111@gmail.com) jika anda merasa sukar atau ingin.

amarizaloppo said...

Halo semua, Nama saya Amrizal Oppo Saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang pelajar, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati kerana terdapat banyak syarikat penipuan dan pinjaman jenayah di sini di internet, Sehingga saya melihat siaran Encik Tanu Widjaya mengenai Puan abrusthim dan saya menghubunginya melalui e-mel: (augustaibramhim11@gmail.com)

Beberapa minggu yang lalu, saya terdesak untuk membantu dengan kos sekolah dan projek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat menyelesaikan beberapa perkara yang tidak mencukupi, jadi saya mencari pinjaman dalam talian tetapi ditipu.

Saya hampir tidak berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada rakan saya, Tanu Widjaya memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat boleh dipercayai yang memberi pinjaman tanpa jaminan sebanyak IDR 500,000,000 dalam masa kurang dari 2 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa akaun bank saya dan mendapati bahawa nombor saya terpakai dipindahkan serta merta ke akaun bank saya tanpa berlengah atau kecewa, saya segera menghubungi ibu melalui (augustaibramhim11@gmail.com)

Dan saya juga diberi pilihan sama ada saya mahu cek kertas dihantar kepada saya melalui kurier, tetapi saya memberitahu mereka untuk memindahkan wang ke akaun bank saya, kerana saya berjanji bahawa saya akan menyampaikan berita baik agar orang ramai mendapat pinjaman mudah tanpa tekanan atau kelewatan.

Pastikan dan yakin bahawa ini sahih kerana saya mempunyai semua bukti pemprosesan pinjaman ini termasuk kad pengenalan, dokumen perjanjian pinjaman dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Puan AUGUSTA IBRAMHIM dengan rasa hormat dan kepercayaan syarikat yang sepenuh hati kerana dia sangat membantu hidup saya untuk membayar projek saya. Anda sangat beruntung kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi Puan melalui e-mel: (augustaibramhim11@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (
amrizalamrizaloppo@gmail.com) jika anda merasakan kesulitan atau ingin prosedur untuk mendapatkan pinjaman

Sekarang, apa yang saya lakukan adalah berusaha memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya hantar terus ke akaun bulanan anda seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Puan Augusta Ibramhim untuk Segalanya. Saya bersyukur

 Alhamdulillah syukur di atas pembukaan Kapal Dive Lodge dibawah selian Ustaz Muhamad bin Abdullah atau lebih dikenali sebagai Ustaz Amin ...