Friday, January 29, 2010

Jawapan Pada Persoalan 93

Alhamdulillah, kesempatan kali ini, dapat kita bersama-sama berkongsi jawapan pada persoalan yang diajukan.

ftn Salam,ari2 ustz kata, kita boleh buat rebonding utk suami pastu ustaz bg tau xleh jatuh haram.mana yg betul.terima kasih 2010-01-20 1:05 AM

Untuk suami boleh, kalau saja-saja tak boleh lebih-lebih lagi jika mendatangkan riak

faisal jika kita masbuk di rakaat terakhir ttp x dpt rakaat, perlukah iftitah di rakaat pertama bgn slps salam? 2010-01-20 1:03 AM

Tidak perlu

Musafir Saya bgn pukul 4pg buat solat isyak, sunat taubat dan tahajjud sekaligus. Sahkah solat2 saya? Adakh dlm hal ni saya berdosa krn lewtkn solat isyak? 2010-01-19 7:34 PM

Tidak berdosa, boleh

Rin Assalamualaikum Ustaz, apa hukumnya menderma organ? 2010-01-19 7:13 PM

Sudah ada fatwa, harus

kamal ustz..amalan membaca ayat kursi dgn sekali nafas tanpa henti utk dijdkn pendinding bole ke? ada org ajar, bknkah kite perlu berhenti bacaan di mn yg patut berhenti 2010-01-19 11:51 AM

Ayat kursi itu memang satu ayat. Nak baca terus satu ayat kalau mampu tak mengapa

mamawanaassalamualaikum...salam ziarah 2010-01-19 7:34 AM

Waa’alaikumussalam

Budak Kuim salam,ustaz...baru2 ini kt pengajian sy ade program wacana ilmu...ttg isu kalimah Allah...so ape yang sy dpt simpulkan....masing2 ada pendapat masing. ape yang penting...kita kuat kan aqidah kita dan bantu orang lain dalam menguat kan aqidah dia orang.... dari segi positif pn ade dan dari segi negtif pn ade.... kita tak perlu br perang pendapat.....kuat kan aqidah tadi...okey.. 2010-01-20 8:50 AM

Okey..

tonet,Salam Ustaz... Ada x buku tulisan Ust di pasaran. Sy nak beli. 27 Feb dpn nak g BBU dgr Ceramah & minta autograf Ust. 2010-01-20 7:37 AM

:-)

ana salam ustaz.sy ade ikuti kelas mengaji. tp sy slalu patah semangat coz susah nk dpt bacaan tajwid yg sempurna. ape perlu sy buat utk tgkatkan semangat 2010-01-20 3:24 AM

kaedah belajar al-Quran

1. belajar untuk membaca

2. baca untuk lancar

3. lancar untuk perbaiki

Kalau terus lompat pada hukum tajwid dengan istilah yang tinggi, takut nanti baca tak lancar, semangat jadi lemah.

Ingintahu Adakah Darul Ukhwah menerima org Islam(sakit kronik bukan HIV) untuk tinggal di sana? untuk mendalami agama? 2010-01-20 2:44 AM

Setakat ini untuk orang HIV sahaja

Hijau Apa maksudnya bermimpi melihat kematian diri sendiri? 2010-01-20 2:38 AM

Panjang umur

Fisha Salam ustaz...apa hukumnya jika kita bunuh binatang spt tikus, lalat, lipas dan nyamuk yang merupakan perosak dan mengotorkan sekita rumah tangga kita 2010-01-20 2:29 AM

Sunat

238 Ustaz, masa kecik2 hingga remaja dulu sy suka ambil brg2 org spt buah2an dsb. Perlu ke sy ganti sdgkn sy dah x jumpa lg org tsebut Bgmn pula jika brg2 yg kita ambil 2 milik org kafir? Perlukah kita niatkn sedekah sbb dah tputus hubungan 2010-01-21 11:41 PM

Sesali kesilapan dahulu, cuba cari orang tersebut sehabis mampu. Jika tidak jumpa,barulah niat sedekah tapi kalau tiba-tiba tuan empunya muncul, maka wajib ganti

238 Ustaz, kdg2 kita terasa ada gerakan pd mata & lain2 anggota bdn, adakah ia mbawa apa2 makna dr segi Islam? 2010-01-21 11:39 PM

Kena berurut tu, letih sangat otot tu..

Guest melaka salam,ustaz.sya nak tnye soaln ..mak saya,mngambil upah jahit bju di rumah,soalan saya..boleh x kalo ,lbh bju @ kain perca itu mak sya amik. 2010-01-21 1:56 PM

Akad awal jelaskan seperti “nanti kalau ada kain-kain lebih, saya ambil sahaja ye”

bard ust,boleh tak masa hendak tidur membaca ayat ayat quran dan doa tidur dlm keadaan pakai seluar pendek paras peha? 2010-01-21 3:22 AM

Boleh kalau memang tidak ada orang lain yang bukan mahram

bard ust,dalam solat apabila bangun dari rukuk dan bangun dari sujud masuk kerakaat baru perlu angkat takbir (angkat tgn) atau tak?mana yang afdhal?dalil? 2010-01-21 1:26 AM

Angkat tangan pada 4 tempat

1. takbirarul Ihram

2. nak rukuk

3. bangun dari rukuk

4. bangun dari rakaat yang ada duduk (rakaat kedua)

bard ust,apbila dlm keadaan hadas besar kita tak boleh masuk masjid langsung?atau ada keringanan boleh masuk? dlm keadaan tersebut kalau masuk ke perkarangan masjid,tandas masjid boleh? masuk kedalam surau pula basaimana? 2010-01-21 1:23 AM

Perkarangan boleh, tandas masjid pun boleh, lalu pun boleh, yang tak boleh duduk istirahat di dalam kawasan solat

Guest Slm, adakah kedudukan WC harus diubah jika ia sama dgn arah kiblat? 2010-01-20 2:19 PM

Sebaiknya. Yang dikatakan makruh menghadap kiblat ialah di dalam kawasan terbuka. Jika ada dinding dan halangan, tak mengapa.

Walau bagaimana pun, dari sudut tasauf, walaupun ada hadang, sebaiknya palingkan sedikit badan

Ingintahu Bolehkah isteri membantu mengambil wudhu untuk suami yg lumpuh? Perlukah memakai sarung tangan? 2010-01-22 1:33 AM

Boleh, ia sudah di dalam keadaan darurat

Jiash Ustaz, apakah psediaan yg perlu sy lakukan di msia sblm berangkat ziarah Baitulmaqdis? 2010-01-21 11:58 PM

Hati dan mental kena kuat

NQN Sy x buat solat mhormati waktu tika dlm flight tp terus buat jamak & qasar sambil duduk, boleh ke ustaz? 2010-01-21 11:58 PM

Boleh

NQN Ustaz, bolehkah sy solat jamak & qasar dlm bas yg sdg bgerak sbb rombongan 2 bsama bukan Islam & xde jumpa tmpt nak solat. Kiblatnya cam ne? 2010-01-21 11:56 PM

Boleh, kiblat ketika mula-mula takbir usahakan dada ke arah kiblat kemudian tidak mengapa

238 Semasa sy ziarah makam Nabi, sy ada minta ampun kdp baginda krn pernah bsangka buruk sbb dihasut si iblis? Salahkah ustaz? 2010-01-21 11:53 PM

Minta ampun pada Allah, dan selawat pada Nabi

Jiash Ustaz, sy akan mziarahi Masjid Al Aqsa pd feb nnt, apakah amalan2 yg perlu sy lakukan? Apakah amalan sy bila melawat makam2 nabi & solihin di Jordan & Syria 2010-01-21 11:52 PM

Amalan biasa sahaja, cuma peluang di dalam al-Aqsa, banyakkan ibadah. Ziarah makam para Nabi, ambil iktibar dan berdoa pada Allah.

238 Ustaz, dlm doa iftitah kita telah nyakan bhw solatku & ibadahku hya krn Allah SWT? Adakah ini bmaksd segala amalan sesudah solat tsbt dikira kita niat krn Allah & adkah dah dikira ikhlas serta x perlu niatkan lg 2010-01-21 11:49 PM

Perbuatan yang harus seperti makan, menyapu rumah, membasuh baju adalah diberi pahala kerana ia amalan baik melainkan jika berniat sebaliknya seperti menyapu kerana nak tunjuk kat orang kita rajin.

Tak perlu niat bagi amalan-amalan harus, dengan sendiri Allah akan kira ia sebagai amaln baik

238 Ustaz, bolehkan kita mqadhakn solat fardhu secara jamak & qasar semasa musafir? 2010-01-21 11:46 PM

tidak

Anas KALIMAH ALLAH : BUKAN BERMAKNA ‘GOD’ SEMATA-MATA :link 2010-01-24 4:43 AM

Anas Kajian (nama Allah) bawa paderi kepada Islam ! : link 2010-01-24 4:43 AM

Guest salam.B dlm sesak,meminjam rm10k dan janji dapat duit training akn bayar balik. bila dpt duit B senyap je tk nak bayar htg sy.sy sedih ust kena tipu. dah 2 tahun berlalu ust,sy tengok B beli rumah baru kat shah alam.apa hukumnya ust.sy pun bkn orang senang.buat lon bank ari tu..sedih ustaz.. 2010-01-23 11:09 PM

Semoga Allah menggantikan yang lebih baik buatmu

Nor khizana (Isteri Tom)Ustaz....kalau suami oku tak leh sembahyang berdiri so isteri leh tak ikut suami tapi isteri sembahyang spt biasa.Saya terkeliru sbb ada orang mengata 2010-01-23 8:36 AM

boleh

Guest Di tmpt keja sy ada majlis sambutan pryaan x-mas, siap dgn acara santa claus tukar2 hadiah dah jd kebiasaan boleh ke? ketua jbtn Islam pn ikut sma. 2010-01-22 7:33 AM

elakkan

Fisha ku mencari-cari jwp yg ditunggu di mana ustaz..ikut urutan tarikh ke?2010-01-22 3:18 AM

Ye, Fisha.. aku juga menunggu kelapangan masa untuk menjawab segala persoalan. Maaf jika terpaksa menunggu

bard apa hukum mandi dlm keadaan tidak memakai seurat benang pun?ada dalil berakaitan tak?

2010-01-22 2:52 AM

Makruh

a'in salam ustaz memberi duit kpd ibu sdh tunai haji@upah haji utk arwah atok$&nenek blm tunai haji mana afdhal 2010-01-25 2:26 AM

Jika beri duit pada ibu bapa itu sebagai nafkah mereka, maka dulukan yang hidup. Jika sebagai tambahan sahaja, boleh dulukan atuk dan nenek

Aida salam. saya nak qada' zakat pdapatan utk thn2 lepas secara ansur, boleh saya bnk in ke akau pondok lubuh tapah? niatnya ape dan.......... kena call sapa2 ke utk maklumkan duit tu utk zakat saya 2010-01-25 2:11 AM

Boleh call Dr. Luqman 019-3541203

Guest ustaz,duit derma utk pembedahan pesakit yg disahkan telah sembuh dan tak perlu pembedahan perlukah dipulangkan semula pada penderma? 2010-01-25 1:27 AM

Boleh berikan untuk mana-mana tujuan yang sama

anti bolehkah menyimpan surah yasin di bawah bantal semsa tidur dan berada di katil 'double decker' di tingkat yg bawah? 2010-01-25 12:31 AM

Boleh tanpa ada niat menghina. Tapi dari segi adab, letakkan ayat Allah itu ditempatnya

anti semasa sujud telapak tgn hendaklah menyentuh sejadah tanpa berlapik.bagaimana jika sebaliknya dan belakang telapak tgn terdedah ketika solat? 2010-01-25 12:27 AM

Kena terus usaha untuk menutup kembali. Kalau terdedah terlalu lama boleh menyebabkan batal kerana aurat bagi perempuan di dalam solat seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan

yun link sy nk ustaz tgk laman web ni, btlkn pandangan ustaz itu mengenai tajuk "salah faham mengenai jodoh' 2010-01-24 2:31 PM

Insyallah

Hani Salam ustaz. Saya setuju dengan pandangan Dr Rosdi. insyaallah saya bantu mana termampu. 2010-01-24 9:29 AM

Alhamdulillah

nurhayat salam ustaz amin..salam ziarah (: 1st time jengok blog yang bernama ustaz (: 2010-01-24 8:40 AM

Selamat datang ke alam maya

Wak Kusau Salam, ustaz boleh ke bagi alamat rumah pasang siap Yayasan Restu di Kuang 2010-01-24 6:38 AM

Lot 2154, Lorong Setia 3, Bt.19 Jalan Kuang 48050 Kuang Selangor

bard ust apa hukum kita menerap?saya ada dengar jika menerap seolah berzina dengan syaitan.

2010-01-26 2:59 AM

Meniarap ke? Meniarap makruh, berzina dengan syaitan itu kenyataan guru tasauf sebagai ingatan agar benar-benar menjauhi amalan tersebut

NURUL apakah kedudukan aurat saya dengan sepupu nenek saya(ayah ibu saya), dan sepupu saya(anak kakak ibu saya? dan bapa saudara saya(suami kakak ibu saya) 2010-01-26 1:44 AM

Ketiga-tiga kena jaga kerana ketiga-tiga bukan mahram. Ayah ibu tu datuk ke? kalau datuk tak mengapa

azizah nur ustz bolehkah kita solat dlm opis yg mempnyai patung2 utk agama lain. ttp kita solat di bilik yg khas dan tiada patung. sbb majikan sy bukan islam.. 2010-01-26 1:34 AM

Boleh

NURUL JIKA WANITA ITU MENGANDUNG ANAK LUAR NIKAH ADAKAH IA PERLU NIKAH TERUS ATAU KENA TUNGGU ANAK ITU LAHIR? ADAKAH SAH JIKA DITERUSKAN? 2010-01-26 1:32 AM

Sah jika dia adalah anak dara, tapi jika dia adalah isteri orang lain, kena tunggu anak lahir

NURUL USTAZ, BOLEHKAH SESOARANG ITU MENIKAHKAN KALAU DIA BELUM PERNAH NIKAH? ATAU SEHARUSNYA DIA MENIKAH SUDAH BARU BOLEH MENIKAHKAN ORANG? 2010-01-26 1:25 AM

Belum bernikah boleh menikahkan orang lain jika dia wali bagi pengantin atau wali pengantin mewakilkan padanya

a'in ustaz,bolihkah harta pusaka diberi kpd waris yg disukai shj,sdgkan ada pihak yg diabaikan(x faraid)& x musyuwarah ttg agihan,jk d tegur adakah derhaka 2010-01-26 12:38 AM

Pusaka tak boleh, kalau hibah boleh

tonet,Salam Ustaz... Berapa jumlah gaji sebulan yg d WAJIB kan zakat pendapatan? 2010-01-26 12:33 AM

RM 1500

Fatimah Salam, A'bila meninggal dunia, 3 pkara yg dbawa bsama iaitu ilmu yg diamal, sedekah jariah & doa anak soleh. Adakah upah haji tmasuk 3 p'kara ini? 2010-01-25 5:38 AM

Terputus amalan adalah amalan si mati, jika orang lain buatkan dan sedekahkan padanya, maka diterima

ida T.kaseh jawapan tu tapi jika ketua kita tu bangsa lain macammana hukumnya makanan tu dan jika selalu pula masak guna air dan eletrik pejabat. 2010-01-25 4:24 AM

Tetap maklumkan kepada pihak majikan

man assalamualaikum , bolehkah kita menderma pakai duit pinjaman 2010-01-25 4:08 AM

Boleh

Mohd Salam ustaz...lepas solat,saya baru perasan yg zip seluar saya tak tutup,sah ke solat saya? atau kene solat blk?saya pakai baju yg agak labuh masa tu. 2010-01-26 11:18 PM

Kalau yakin aurat tidak ternampak sewaktu solat maka sah

Guest, Assalam ustaz. apa hukum memancing sebagai hobi, apatahlagi kalau tak dapat sekor pun, apa hukumnya seorg suami yg mengutamakan hobi berbanding keprluan anak2. Tq 2010-01-26 2:01 PM

Hobi memancing tidak salah walaupun tidak pernah dapat ikan tetapi boleh menjadi berdosa jika tanggungjawab terhadap anak-anak terabai

faizal Salam. Ustaz bagaimana cara untuk samak rumah, adakah perlu d samak keseluruhan atau bhgn dapur shj? 2010-01-26 9:24 AM

Untuk meyakinkan lebih baik samak seluruh rumah

hajah salam ust x bwa jemaaah umrah ke thn ni 2010-01-26 4:27 AM

Insyallah

Fisha Apa hukumnya jika seseorang itu tidak amanah dan mungkir janji untuk memberi komisyen atas jualan yg menyebabkan pergaduhan sehingga sipenerima mengharamkan wang tersebut terhadap sipemberi...didunia dan akhirat...sebelum bukan manis janji..bila dah dapat..terus hilang...tak mau bayar.. kalau mati macam mana ustaz..kira hutang ke sbb nilainya mencecah suku juta... 2010-01-26 3:07 AM

Hutang perlu dibayar walaupun tidak dituntut

bard ust,bolehkah kita bertalfiq?boleh tak jika sorg ambil pendapat 4 mazhab ikut mana mana yg disukai &amalkannya? 2010-01-26 3:01 AM

Bertalfiq itu boleh jika seseorang itu memang mahir di dalam 4 mazhab tersebut.

ku saya sangat lapar boleh tak saya makan babi kerana terpaksa 2010-01-28 12:39 AM

Kalau sudah terlalu dharurat maka boleh tetapi tidak sampai mengenyangkan. Niatkan untuk meneruskan hidup

LINA Kwn sy seorang gay. Saya mungkin memberi impression yg sy x kisah dgn perkara itu. Sedangkan dlm hati saya menolak. Adakah saya dikira bersubahat? 2010-01-27 1:50 PM

Paling kurang doakan untuk tidak termasuk di kalangan orang yang bersyubhat

LINA Sekira sudah b'tekad utk sesuatu. Yg mana satu lebih wajar.. solat Hajat utk m'bulat'n tekad atau Istikharah ? 2010-01-27 1:47 PM

istikharah

fys Salam, jika masih ada haid, bolehkah mandi sunat cth. hari raya. Kalau mandi sunat kena basahkan rambut & keseluruhan anggota bdn ke? T.k. 2010-01-27 9:13 AM

boleh, yang tak boleh bagi haid ialah seperti solat, tawaf..

suri KL saya solat berjemaah..bolehkah dlm semasa solat itu kita membuat niat/azam jika imam ini baca al-fatihah salah tajwidnya aku akan mufarakah dr imam... 2010-01-27 8:00 AM

Boleh

suri KL slm ustz. jika kita solat berjemaah..tiba2 kita dapati imam baca al-fatihah salah tajwidnya..perlukah kita mufarakah ketika itu. 2010-01-27 7:55 AM

Kalau bacaan fatihahnya sampai mengubah makna, maka perlulah mufarakah

bard ust,bagaimana jika kita solat kemudian ada org tegur kata tidak cukup rakaat sedangkan kita yakin cukup rakaat? 2010-01-27 2:40 AM

kita yakin, tak perlu ikut pendapat orang

bard ust,bagaimana jika selepas solat didapati pakaian ada najis spt tahi kucing,ayam,dsb. perlu solat semula ya ustaz? 2010-01-27 2:36 AM

kena

bard ust,jika anggota badan berdarah(luka) tak berhenti mengalir darah,boleh solat tak?bagaimana cara? 2010-01-27 2:28 AM

Ya, tetap perlu solat. Cuba ikat tempat yang mengalirkan darah tersebut dan lakukan solat. Jaga semaksima yang kita mampu, yang tak mampu, Allah akan ampunkan

bard ust,jika pakaian terdapat tompokan darah walaupun dibasuh tapi tak hilang sepenuhnya sah tak bawa solat? 2010-01-27 2:27 AM

Sah

ira ustaz ape hukum memakai inai di kepala 2010-01-28 5:21 PM

harus

yun salam 2010-01-28 4:52 PM

Salam

Sym A'kum, adakah zakat harta wajib bg mereka yg tiada harta dan simpanan? 2010-01-28 7:36 AM

Tidak wajib

Sym Puasa sunat isnin dan khamis, bolehkah dibuat bersama puasa qadak? 2010-01-28 7:33 AM

Boleh

Guest Salam, ustaz, mohon jadikan buku ustaz Sifat Solat Nabi untuk jadi rujukan untuk program khemah ibadah sekolah, mohon keizinan ustaz 2010-01-28 4:24 AM

ida jawapan ustaz dah saya sampaikan pada org lain tetapi saya rasa seperti dipulaukancontoh dengan lantang mengajak orang2lain makankecuali saya sedehnya 2010-01-28 3:54 AM

Sabar, dugaan dalam hidup. Allah bersama dengan orang yang sabar

bard ust,jika kita solat berjemaah dan ada jemaah depan kita jatuh pengsan apa perlu sebaiknya dibuat?bagaimana pula dgn solat? 2010-01-28 12:55 AM

Dalam kaedaan darurat seperti itu, kita boleh hentikan, niatkan untuk membantu yang pengsan tersebut

Guest salam.saya ingin bertanya.apakah hukum nya jika kita menindik lebey dr satu subang dkt telinga.mksdnya satu telinga ada dua atau 3 subang 2010-01-28 12:52 AM

Kalau perempuan tak mengapa,

melayu saya telah makan hidangan sayuran dan daging babi yg amt menyelerakan,,tetapi selepas makan berkali2 tak adapun allah menyeru saya berhenti makan babi 2010-01-28 12:44 AM

Adapun halal itu jelas dan haram itu jelas. Seruan Allah telah termaktub di dalam al-Quran dengan jelas

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan. Jika ada lagi yang kurang jelas, boleh bertanya kembali

“Pertanyaan, Kunci Pengetahuan”

Al-faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights

29 Januari 2010 jam 11.20 malam

Thursday, January 28, 2010

Sekilas 33 – Isu Kepala Babi di Masjid, memahami cara berfikir

Rabu 27 Januari 2010, jam 6.30 pagi, kepala babi hutan yang dibungkus dalam empat beg plastik beras ditemui di perkarangan Masjid Jumhuriyah, Taman Datuk Haron dan di hadapan pintu masuk ke perkarangan Masjid Al Imam Al Tirmizi, Taman Sri Sentosa.

Seingat saya, ini kali kedua perkara seperti ini berlaku. Pertama kali ialah di surau Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya pada 16 Januari 2009 menjelang pilihanraya kampus.

Saya tidak mahu mengupas siapakah yang melakukan perkara ini, tapi saya ingin mengupas dari sudut memahami cara berfikir orang yang terlibat melakukan perkara ini.

Orang yang melakukan perkara ini sudah tentu mempunyai doktrin yang kuat untuk dia melakukan perkara ini.

Ada dua kemungkinan kejadian meletakkan kepala babi hutan di masjid ini.

1. Dilakukan oleh orang kafir

2. Dilakukan oleh orang Islam sendiri.

Perbahasan pertama ialah jika ia dilakukan oleh orang kafir.

Jika peristiwa meletakkan kepada babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka kita tidak hairan kerana memang orang kafir sikapnya tidak akan senang dengan Islam. Allah swt menyebutkan di dalam al-Quran:-

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (surah al-Baqarah ayat 120)

Allah sendiri mengingatkan kepada kita bahawa orang kafir tidak akan redha dengan kita hinggalah kita mengalah dan mengikut mereka.

Oleh kerana Allah telah ingatkan, maka, jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, kita tidak begitu terkejut, memang sikap mereka selalu menunjukkan permusuhan.

Jadi, untuk apa marahkan mereka, marahkanlah diri yang tidak bersatu hingga boleh diperlakukan demikian, marahkan diri hingga orang kafir boleh memperkotak katikkan kita demikian.

Dari segi, siyasah syariyyah, jika mereka tertangkap dan terbukti melalui qarinah (sabitan bukti), maka menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam) orang itu perlulah dihukum. Ia jatuh kepada pemerintah untuk menghukum menurut kebijaksanaannya. Ia perlu dihukum untuk menjaga keharmonian sesebuah masyarakat.

Dan bagi diri kita pula, tingkatkan kesatuan agar Allah letakkan rasa hormat orang kafir pada umat Islam.

Perbahasan kedua ialah jika ia dilakukan oleh orang Islam sendiri.

Kita mungkin terfikir, adakah orang Islam yang tergamak melakukan seperti ini? Sebenarnya ada, jika mereka melihat perbuatan itu melalui cara Siyasah Syariyyah.

Ada dua golongan orang yang cuba berfatwa menurut siyasah syariyyah (ilmu politik Islam).

1. Golongan pertama ialah golongan yang berfatwa secara keras, boleh buat apa sahaja asalkan umat Islam sedar, boleh buat apa sahaja asalkan kebaikan menyebelah kepada Islam.

Orang yang berfatwa seperti ini boleh melakukan apa sahaja asalkan ia boleh memberi kebaikan untuk umat Islam atau kebaikan itu untuk sesetengah golongan.

Mereka boleh buat apa sahaja hingga yang lebih teruk dari meletakkan kepala babi di masjid dan surau. Mereka boleh berfatwa hingga membunuh di atas nama agama jika perlu.

2. Golongan kedua ialah golongan yang berfatwa secara sederhana, iaitu seseorang itu boleh melakukan apa sahaja asalkan tidak melanggar syarak kerana matlamat tidak menghalalkan cara.

Golongan kedua ini menolak fatwa golongan pertama. Mereka akan berpegang bahawa walaupun untuk kebaikan Islam, tetapi ia mestilah selaras dengan syarak dengan melihat kepada budaya setempat. Mereka akan mengutamakan menolak keburukan. Mereka akan lebih mengutamakan memelihara kebaikan dari menimbulkan kemudaratan.

Dalam kes meletakkan kepala babi ini di masjid, jika ia dilakukan oleh orang Islam, sudah tentu mereka adalah dari golongan yang pertama. Fatwa mereka lebih keras dan kurang memerhatikan keadaan sekeliling. Mereka akan bertentangan dengan golongan kedua.

Secara peribadi, saya memilih pendekatan kedua iaitu matlamat tidak menghalalkan cara. Jika ingin membuat sesuatu untuk kepentingan Islam dan Umatnya, ia mestilah tetap di dalam lingkungan syarak.

Kita tidak boleh mencemarkan rumah Allah walau apa pun alasannya.

Saya yakin, ramai ustaz di Malaysia juga mengambil pendekatan kedua di dalam pandangan mereka melalui fatwa Siyasah Syariyyah.

Jika kes kepala babi ini dilakukan oleh orang kafir, maka mereka perlu dihukum dengan beratnya kerana telah mula berani mencabar umat Islam hingga ke tahap ini,

Tetapi, jika ia dilakukan oleh orang Islam, ini bermakna, telah ada para ustaz di Malaysia yang mula berfatwa dengan membawa pendekatan pertama.

Ini memberi petanda, akan banyak lagi fatwa yang keras yang akan dikeluarkan dan akan ada yang mentaatinya.

Bagi kita orang awam, berhati-hati di dalam berguru, kerana di belakang orang yang hebat, ada guru yang hebat dan di belakang orang yang jahat juga ada guru yang jahat. Ibarat kata pepatah Melayu,

Berburu ke padang datar dapat rusa belang kaki, berguru kepala ajar ibarat bunga kembang tak jadi.

“Sekilas Itu Realiti, Realiti Itu Kehidupan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

28 Januari 2010 jam 1.50 pagi

Tuesday, January 26, 2010

Diari 161 – Behind The Scenes (Program Halaqah TV9)

“Amin, ko ada baju warna hitam tak? Tanya Ustaz Jazlan pada saya. Beliau merupakan abang sulung saya dan mempunyai perbezaan umur 8 tahun dengan saya.

“Kalau tak ada Long belikan, sekarang Long kat PKNS ni” beliau menawarkan.

“saiz ko XL kan?” tanya beliau lagi.

“Macam tulah” jawab saya ringkas.

Hari ini, 24 Januari 2009, saya dan Ustaz Jazlan memenuhi undangan sebagai ahli Panel program Halaqah TV9 yang dibuat secara langsung dari Studio C, Sri Pentas.

Kebetulan kala ini, Allahyarham Sultan Johor, Sultan Iskandar telah kembali kerahmatullah. Jadi, kami diminta oleh penerbit untuk memakai sut hitam.

Jam 3.00 petang, ustaz Jazlan datang ke rumah saya dengan baju Melayu hitam yang telah beliau belikan untuk saya. Beliau juga membeli reben putih untuk diletakkan di songkok sebagai tanda berkabung.

Kami sama-sama mencuba baju dan songkok yang baru diletakkan dengan jalur reben berwarna putih.

Jam 6.00 petang, seperti biasa, saya bersama anak Yatim dan Tahfiz al-Ijabah membaca selawat-selawat Nabi dari kitab Dibaie di USJ 4 Subang Jaya.

Selesai solat Maghrib, saya dan Ustaz Jazlan bersiap-siap untuk ke Sri Pentas. Kebetulan kala ini, hujan turun agak lebat di sekitar Subang Jaya.

Jam 8.00 malam, kami bertolak dari USJ ke Sri Pentas, dan jam 8.20 malam, kami telah sampai di kawasan letak kereta.

Saya melihat En. Azli Paat sedang sibuk membetulkan pakaiannya di kawasan letak kereta. Beliau dijemput untuk menerangkan teknologi CCTV bersempena dengan tajuk Halaqah malam ini.

Kami duduk di tempat menunggu sementara jurusolek sedang bersiap untuk membedakkan kami. Bagi program agama, jurusoleknya adalah lelaki.

Pembantu penerbit sibuk membuatkan lebal putih untuk songkok En. Azli dan Ustaz Syukri.

9.10 malam, kami semua dijemput untuk bersiap sedia di dalam studio.

Malam ini, tajuk perbincangan Halaqah adalah CCTV, ia sebagai simbol kepada Malaikat Raqib dan Atid yang sentiasa mencatatkan amalan kita.

Ayat rujukan di dalam program Halaqah hari ini ialah dari surah al-Infitar ayat 10-12.

Program dimulakan dengan En. Azli menceritakan mengenai teknologi CCTV.

Selepas itu, soalan diajukan kepada ahli panel. Di sini saya ingin berkongsi soalan yang diajukan dan jawapannya secara ringkas.

Soalan pertama, diajukan pada saya.

Sebagai rujukan pemahaman kita, boleh ustaz terangkan kenapa dan bagaimana Allah menjadikan malaikat dari sudut unsur penciptaannya, sifat-sifat, tugasan dan cara pengabdiannya kepada Allah?

- Malaikat diciptakan dari cahaya

- cirri-ciri malaikat antaranya ialah, boleh menyerupai manusia (Surah Maryam ayat 17) tidak angkuh dan tidak letih (Surah al-Anbiya ayat 19)

- menurut Waliyullah Dahlawi, malaikat diciptakan dari unsur yang sangat baik dan sangat menolak sifat kebinatangan (al-Hujjah al-Balighah).

- Malaikat mempunyai tugasan yang diberi oleh Allah, ada yang disebut di dalam al-Quran secara jelas dan ada yang disebut secara umum seperti mereka bertasbih.

Soalan kedua diajukan pada Ustaz Jazlan.

Boleh ustaz terangkan perihal malaikat Raqib dan Atid?

- Raqib dab Atid adalah nama tugasan iaitu yang sentiasa mengawasi, ia wajib kita imani.

Soalan ketiga diajukan kepada saya

Bagaimana kita ingin menyedarkan diri kita bahawa kita sedang diperhatikan oleh kedua makhluk Allah itu?

- tingkatkan ilmu, kerana yang takutkan Allah hanyalah orang yang berilmu (surah al-fatir ayat 28)

Soalan keempat diajukan kepada Ustaz Jazlan

Manusia mudah lalai dan lupa, iman pula kadang-kala sukar untuk dipertahankan, pahala dan dosa dilakukan silih berganti. Kenapa hal ini berlaku dan bagaimana caranya untuk kita istiqamah ke jalan kebaikan?

- tingkatkan iman

- tingkat ilmu

Soalan kelima diajukan kepada saya

Bagaimana menanamkan rasa sedar kepada anak-anak?

-Ulang-ulangkan selalu

Soalan keenam, kepada Ustaz Jazlan

Ceritakan keadaan saat amalan manusia dibentangkan sedangkan mulut terkunci?

- Ustaz Jazlan mengupas surah al-Insyiqaq ayat 7 hingga 12.

10.30 malam, program tamat dan kami diajak untuk menjamu Mee Bandung yang ditaja.

Secara keseluruhan, program ini sangat baik untuk semua. Sama-sama kita boleh berkongsi ilmu dan pengalaman.

Tahniah dan syabas kepada Penerbit dan seluruh Krew yang menjayakan program ini, semoga terus dirahmati Allah, amin…

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

26 Januari 2010 jam 2.30 pagi

Selepas mesyuarat pentadbiran Asrama Anak Yatim dan Tahfiz al-Ijabah.

IMG_5848

Dari tempat letak kereta

IMG_5851

Bilik menunggu

IMG_5878

IMG_5881

IMG_5887

Persediaan akhir

IMG_5910 

IMG_5912

IMG_5928

Rehat iklan pertama

IMG_5940

IMG_5947

IMG_5954

IMG_5961

IMG_5974

Santai selepas tamat program

Sunday, January 24, 2010

Diari 160 – Mari sama-sama membantu…

Semalaman di Kelantan, saya bertamu di rumah guru saya, Dr. Rosdi Ismail di Nilam Puri. Beliau merupakan mursyid saya di dalam pengajian Bahasa Arab.

Pagi ini 24 Januari 2010, jam 7.20 pagi, kami bertolak dari Nilam Puri ke Lapangan Terbang Antara Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa. Saya terpaksa bertolak pagi ini juga kerana pada pukul 10.30 pagi saya mempunyai program pelancaran Bahasa Arab di Subang Jaya, manakala malam ini, dengan izin Allah, kita akan bersama-sama di dalam TV9 di dalam program Halaqah.

Kapal terbang Firefly FY 2061 akan berlepas jam 8.50 pagi dan kami sampai di lapangan terbang jam 8.10 pagi. Selepas selesai urusan kaunter, Dr. Rosdi mengajak saya bersarapan di lapangan terbang ini.

Beliau begitu serius membahaskan penggunaan nama Allah seperti yang sibuk diperkatakan. Beliau yang mempunyai kepakaran di dalam bidang Bahasa Arab cukup tidak bersetuju dengan mana-mana ustaz yang menggunakan sebahagian ayat al-Quran untuk membenarkan penggunaan nama Allah.

Dr. Rosdi ialah bekas pensyarah Universiti Malaya di Fakulti Bahasa dan Linguistik.

“Ana dah perati dah Mad, dari sudut bahasa dan tafsirannya, kebanyakkan para ustaz salah dalam mentafsirkannya. Memanglah, kalau kita salah dalam ijtihad, maka kita akan dapat satu pahala, tapi dalam bab ini ana rasa, berdosa kalau salah tafsir” tegas beliau.

8.20 pagi, pengurusan Lapangan Terbang mula memanggil penumpang untuk bersiap di balai berlepas.

Selepas menghabiskan sarapan, saya mula melangkah masuk ke dalam balai berlepas. Kami bersalaman dan dengan ucapan salam, saya dan Dr. Rosdi mula berpisah.

Saya membelek telifon saya ketika ia berbunyi menandakan ada massage yang masuk.

“Dari Dr. Luqman” bisik hati saya.

Beliau mengirim akaun bank untuk Pondok Lubuk Tapah.

“3027010020584 Bank Islam cawangan Pasir Mas Kelantan.. akaun atas nama Pondok Lubuk Tapah”

“Ok Syukran” balas saya ringkas.

Sesiapa yang ingin membantu, bolehlah sama-sama menyumbang bagi keperluan Pondok ini, semoga rezki kita terus dimurahkan Allah. Dan jika Allah beri kita peluang untuk beramal, kita juga memohon agar Allah berikan keikhlasan pada kita.

Para penumpang mula memasuki pesawat. Tempat duduk saya kala ini ialah 19B.

Jam 8.50, kapal Firefly ATR 72-500 (212A) ini mula memecut laju dan sedikit demi sedikit meninggalkan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa.

Dari atas, saya memerhatikan bumi Pantai Timur yang makmur ini. Semoga tradisi Pondok terus diperkasakan di dalam menjaga tradisi keilmuan dan jaluran Ahli Sunnah wal Jamaah di Nusantara.

Semoga kita terus dirahmati Allah, amin…

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Dalam perjalanan Kota Bharu – Subang

24 Januari 2010 jam 9.15 pagi

IMG_5826

Semoga tradisi Pondok terus diperkasakan di dalam menjaga tradisi keilmuan dan jaluran Ahli Sunnah wal Jamaah di Nusantara.

Diari 159 – Pondok Lubuk Tapah

Pagi ini, Sabtu 23 Januari 2010, selepas menyempurnakan kuliah Subuh di Masjid Tengku Kelana Putra, Kelana Jaya, tiba-tiba hati ini terlalu terpanggil di atas kejadian kebakaran tempat belajar saya dahulu iaitu di Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas, pondok tertua yang masih hidup di Kelantan ini.

Selepas menyempurnakan beberapa urusan, saya terus membeli tiket Firefly dari Lapangan Terbang Subang ke Kota Bharu.

Kapal bertemakan warna putih dan oren ini akan bertolak jam 6.00 petang dan dijangka sampai Kota Bharu jam 7.00 petang.

Sejak jam 5.00 petang lagi, saya telah berada di Lapangan Terbang Subang. Penumpang dipanggil masuk ke pesawat jam 5.45 petang.

Ini adalah pertama kali saya menaiki pesawat Firefly, kapal jenis ATR 72-500 (212 A). Biasanya menaiki kapal jenis Boieng atau Airbus. Tempat duduk saya kala ini ialah 9A.

Kipas kapal mula bergerak jam 5.58 petang, dan pramugari berpakian putih dan oren sibuk memeriksa penumpang agar mengenakan tali pinggang keselamatan. Kapal ini mempunyai dua-dua kerusi satu baris dengan lorong di tengah.

Kapal mula meninggalkan landasan jam 6.05 petang. Saya melihat pemandangan dari atas Kampung Melayu Subang.

Jam 6.55 petang, kapal mula merendah dan terlihat dari atas petak-petak padi dan kotak-kotak rumah. Di sungai sekitar Kota Bharu ini kelihatan bot-bot kecil nelayan sedang pulang dari pencarian rezki mereka.

Jam 7.00 petang, kapal mula mendarat dan pramugari mengisytiharkan:-

“Selamat datang ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Kota Bharu”.

Saya terus mengambil teksi menuju ke rumah Dr. Rosdi Ismail di Nilam Puri.

Selepas makan malam, Dr. Rosdi menghantarkan saya ke Pondok Lubuk Tapah. Perjalanan dari Nilam Puri ke Pondok hanya sekitar setengah jam.

Kami terus ke rumah Allahyarham Tok Guru Haji Abdullah Lubuk Tapah. Di sana, saya disambut oleh Dr. Luqman, anak Allahyarham.

“Bila sampai Mad?” tanya Dr. Luqman.

“Petang tadi” jawab saya ringkas.

Dr. Luqman sekarang merupakan pensyarah di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.

Kami mula berbual-bual mengenai kejadian yang menimpa Pondok

“Dalam pukul dua pagi api mula marak, ada dalam 50 orang ketika itu, Alhamadulillah, semua selamat, hanya dua orang yang agak berumur sahaja sekarang dirawat di Hospital” terang Dr. Luqman.

“Semua 85 unit pondok hangus. Antara yang paling sayang ialah kitab-kitab pengajian yang telah lama dan ada dhobit (catatan) pengajian di tepi kitab” jelas beliau lagi.

“Pondok ini pernah tiga kali terbakar iaitu pada tahun 1990, 2000, dan sekarang 2010. Semua kawasan berlainan” jelas Dr. Luqman lagi.

“Allah nak beri bangunan baru tu” sampuk Dr. Rosdi.

“Emmm, ana baru bercadang nak buat bangunan baru untuk murid tahfiz di pondok ini, bulan depan nak mula, tapi terbakar ni, perit juga lah” terang Dr. Luqman lagi.

Tak lama berbual, Dr. Luqman, kami  dimaklumkan ada tetamu baru yang sedang menunggu. Kami yang memang sedia maklum mengenai kesibukan kala ini meminta diri untuk pulang.

Saya melihat kawasan yang pernah saya berteduh 10 tahun dahulu. Semuanya menjadi runtuhan dan masih berasap.

Di satu sudut, saya melihat beberapa orang murid pondok sedang berhimpun di satu meja, mencuba baju-baju yang didermakan oleh orang ramai.

Mereka tinggal sehelai sepinggang.

Dalam perjalanan pulang, saya menghantar SMS buat Dr. Luqman:-

“Salam Ust. Nnt minta no. akaun pondok dan bank mana ye..”

Dr. Luqman membalasnya 20 minit kemudian:-

“Ok”

InsyaAllah, setelah dapat nanti saya akan maklumkan di dalam blog ini sesiapa yang ingin menderma terus kepada Pondok Lubuk Tapah.

Semoga Allah memberikan kesabaran kepada mereka dan semoga Allah gantikan bangunan yang lebih baik  untuk mereka semua.

“Diari Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Nilam Puri

24 Januari 2010 jam 1.30 pagi

IMG_5803

Allahyarham Haji Abdullah Lubuk Tapah

IMG_5804

Dari kiri, saya, Dr. Luqman dan Dr. Rosdi

IMG_5805

Penambahan bahagian masjid di pondok yang sedang disempurnakan kala ini.

IMG_5807

Keadaan runtuhan 85 pondol yang masih berasap

IMG_5809

Ketika kejadian, ada 50 pelajar di sini.

IMG_5812

Semua mereka selamat. Hanya dua orang sahaja yang agak berumur sedang dirawat di hospital

IMG_5814

Antara yang paling sayang ialah kitab-kitab lama

IMG_5815

Di satu sudut, penuntut pondok sedang mencuba pakaian yang didermakan oleh orang ramai

IMG_5823

Mereka semua tingggal sehelai sepinggang

IMG_5824

Keadaan lampu jalan yang turut hangus

IMG_5825

Semoga Allah memberikan kesabaran dan menggantikan dengan yang lebih baik buat mereka, amin…..

Saturday, January 23, 2010

al-Ijabah 44 – Jom Realisasikan

Kita dalam fasa membina penempatan HIV muslim dan semoga Allah memberi kemampuan untuk tujuan itu. Jika Allah memberi kemampuan untuk membinanya, semoga Allah rezkikan juga keikhlasan pada hati-hati sesiapa sahaja yang bersama-sama membantu.

Selepas mengajar di Yayasan Restu pada Rabu 20 Januari 2010, saya bertemu dengan Puan Fauziah dari Yayasan Restu ini.

“Ustaz boleh tengok model rumah yang dibuat oleh Yayasan restu di Kuang” kata Kak Fauziah.

Hari Khamis 21 Januari 2010 jam 10.00 pagi, saya ditemankan oleh seorang staf dari Yayasan Restu untuk melihat model rumah pasang siap yang dibawa dari Palembang.

Sesampainya saya di Kuang ini, hati saya terpegun melihat beberapa biji rumah kayu yang sangat cantik. Saya disambut oleh seorang yang bertanggung jawab membangunkan tempat ini.

Melawat rumah yang dibangunkan untuk tujuan pusat latihan di sini seperti melawat kawasan zaman dulu, zaman wali-wali songo.

Model rumah kayu ini sangat cantik dan amat tenteram saya melihatnya. Macam tak nak balik rasanya.

Apapun, ia di antara model-model yang saya lihat bagi membangunkan Rumah HIV Yayasan al-Ijabah ini.

Jika rumah ini nanti menjadi ladang amal, kita memohon agar Allah merealisasikannya. Tetapi, jika ia menjadikan kita semakin jauh dari Allah, jadi riyak, sombong, ingin menunjuk dan sebagainya, kita pohon agar janganlah terbina rumah ini. Kerana yang penting adalah hubungan kita dengan Allah semakin rapat. Bukan ingin menunjuk bahawa, kita orang Islam Selangor pun ada rumah HIV macam orang Kristian.

Terutamanya pada diri saya dan sahabat dari al-Ijabah. Ada orang yang mengatakan bahawa yang terlibat ini semuanya riya.

Jika benar pandangan orang yang melihat ini, saya pohonkan agar Allah membersihkan semua hati-hati yang bersama-sama dari sifat ini.

Jika tidak, semoga Allah terus membantu usaha ini dan terus merezkikan keikhlasan. Semoga semakin ramai yang akan bersama-sama membahu usaha yang tidak ringan ini.

Semoga Allah terus merestui dan semoga saudara kita yang sakit ini terus terbela dan terus mendapat kasih sayang dari Allah dan seluruh muslimin, amin…

“Mengharap Kepulangan Yang Diredhai”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam

23 Januari 2010 jam 2.40 petang

Rumah pasang siap Yayasan Restu di Kuang

Tempat yang amat damai dan cantik

Macam zaman dulu-dulu

al-Ijabah 43 – “Jangan Diskriminasikan Mereka…”

Rabu 20 Januari 2010, satu Soalan yang menarik yang diajukan pada saya ketika saya dikunjungi oleh wartawan Majalah al-Islam di Darul Ukhwah Petaling Jaya.

“ Apakah peranan yang boleh dimainkan pihak media untuk bersama-sama membantu pesakit HIV ini?”

“Senang sahaja, bantu dari sudut mewar-warkan hinggalah masyarakat tidak mendiskriminasikan golongan ini”.

Satu scenario yang terjadi sekarang ialah kebanyakkan masyarakat meminggirkan golongan HIV ini. Mereka juga manusia yang mempunyai perasaan seperti kita. Biar apa pun latar belakang mereka, tidak menyebabkan mereka boleh dipandang tanpa kasih sayang.

Barangkali, beginilah, masyarakat Arab memandang golongan Riqab (yang terhamba dirinya) satu ketika dahulu hingga Nabi saw mengucapkan :-

Barang siapa yang membebaskan golongan Riqab, maka Allah akan membebaskan setiap sendinya dari api neraka

Di Selangor, orang HIV di golongkan di dalam golonga Riqab. Jadi, kita mempunyai peluang untuk beramal seperti para sahabat dahulu membela golongan ini.

Marilah sama-sama kita membantu golongan ini. Paling kurang doakan. Kalau dengan membela golongan kita dianggap dengan berbagai anggapan,

“nak glamour, nak menunjuk, ada kepentingan” dan sebagainya…

satu penghormatan buat kita.

Semoga Allah bersama mereka yang sakit ini. Sesungguhnya, berkasih sayang sesama Islam itu akan melayakkan kita mendapat perlindungan Arasy Allah di akhirat nanti.

 

“Mengharap Kepulangan Yang diredhai”

Al-fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Shah Alam 23 Januari 2010 jam 2.30 petang

IMG_5698

IMG_5699

Pihak Media boleh membantu dari sudut mewar-warkan hinggalah masyarakat tidak mendiskriminasikan golongan ini

Jawapan Pada Persoalan 92

Alhamdulillah, pada kesempatan ini dapat kita berkongsi jawapan yang diajukan.

bard ust,kalimah ALLAH boleh digunakan oleh agama samawi? bagaimana tu? 2010-01-06 2:25 AM

Agama samawi itu bermaksud agama yang mendapat wahyu dari langit yang asal iaitu Yahudi dan Nasarani yang terdahulu (ahli kitab), bukan sekarang kerana ia telah diubah

fida saya ni yg berusaha menjadi sejujur mungkin dgn customer, jaga pekerja byr gaji lebih, tetap juga lambat maju...kenapa ye 2010-01-06 2:09 AM

Teruskan berusaha, berdoa dan jangan lupa berzakat, insyallah

fida salam ustaz, saya pelik tengok org2 berbisnes.. ada yg tak byr gaji pekerja dgn betul, tipu customer sana sini, tapi tetap juga maju dan ramai org, 2010-01-06 2:08 AM

Jangan tertipu dengan pandangan mata. Kalau kita takrifkan maju itu semata-mata kedai semakin besar, maka kita akan salah di dalam menilai kemajuan. Qarun paling kaya di zamannya, kenapa akhirnya menderita ditelah bumi?

mamafaiz salam.ustaz,adakh org yg tk sempt qadha puasa kmdn mnggal,si waris kena/wjib gntikan bg phk si mati? atau byrkn fidyah shj untknya? 2010-01-06 1:23 PM

Bayarkan fidyah melainkan ada wasiat dan kita bersetuju dengan wasiat tersebut

habshah setinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua yang terlibat menguruskan jenazah suami saya, hj wahid bin omar. Hanya allah yang dapat membalasny semoga rohnya dicucuri rahmatNya. 2010-01-06 12:54 PM

mir soalan-leh tak subuh jumaat wat sujud tilawah selain surah alif lam mim sajadah 2010-01-06 11:58 AM

Boleh

Aida Salam. ustaz nak tanya, waktu haram 28 minit lepas syuruk tu boleh tak qada' solat subuh. terbabas tertido. al-fatihah wat allahyarham 2010-01-06 7:20 A

Boleh..

ingin tahu salam ustaz.. betul ke pendpt yg mengatakan bhw suami kita yg terakhir di dunia ini adalah suami kita di akhirat nanti.. 2010-01-06 7:09 AM

Ya..

wahiyudin Hanya ALLAH shj yg dapat membalas jasa tuan2. 2010-01-06 4:25 AM

wahiyudin Juga jutaan terima kasih kpd jemaah2,rakan2 arwah yg mnunaikn fardu kifayah,mmbantu shingga selesainya majlis pgebumian. 2010-01-06 4:24 AM

wahiyudin Jutaan terima kasih yg tdk t'hingga kpd ustaz Amin,ustaz Jazlan, Cik Ashab,Ameen,En iskandar yg brada di china krn mguruskan jenazah ayah sy. 2010-01-06 4:15 AM

Minah Bangkok Takziah n semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham. 2010-01-06 2:58 AM

hanim Salam Ustaz.Kdg2 sy ke ofis pakai seluar.Nak salin susah. Kdg2 tahap kebrsihn ragu2. Adakah lbh afdal ditunaikn sembhyg atau qadha bila blk rumah. 2010-01-07 7:25 AM

Tunaikan pada waktunya.

Fatimah Salam, Ibu saya baru meninggal dunia. Mana lebih afdal wang simpanannya digunakan untuk upah haji arwah ibu atau diwakafkan? Al Fatihah. 2010-01-07 5:06 AM

Upah haji

mamafaiz salam. takziah diucapkan buat pn habshah dan slrh ahli kluarga di ats pmrgian hj wahid. al-Fatihah. 2010-01-06 1:39 PM

Zain Azri Raub Salam, Takziah di atas pemergian allahyarham, semoga rohnya di cucuri rahmat.. 2010-01-06 1:35 PM

Kak Long Faridah Ktn Takziah buat seluruh keluarga allahyarham, semoga roh nya di cucuri rahmat...amin 2010-01-06 1:29 PM

Nur Sham & Keluarga, Ktn Takziah buat keluarga allahyarham dengan doa semoga rohnya di cucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman, amin.... 2010-01-06 1:27 PM

Suhaimie Hj Omar Salam, kami seluruh keluarga di Kuantan merakamkan ucapan takziah diatas kembalinya allahyarham abg wahid kerahmatullah semoga rohnya di cucuri rahmat 2010-01-06 1:24 PM

AL-MUHAMI Salam ziarah. Apa komen tuan tentang cadangan mendaftarkan paten kalimah ALLAH supaya jadi hak ekslusif orang Islam? Perlu ke sampai ke situ? 2010-01-08 3:24 AM

Tak

sue salam ustad,saya selalu bunuh nyamuk yg isap darah anak sy kerna geram..ape hukumnya sesama mahkluk ALLAH...lepas tu menyesal,hmmm 2010-01-08 2:15 AM

tak mengapa. Kecuali jika kita seksa, tak bunuh terus

tonet,Salam Ustaz... Bg mn nak pupuk perasaan SAYANG t'hdp IBU sdg kan diri ini tdk PERNAH merasai ksh syg dr IBU sedari kecil lg...... 2010-01-08 1:37 AM

Doa dan minta pada Allah perasaan itu

tonet,Salam Ustaz... Kenapa masih ada ibu/bapa yg tdak ADIL dlm mberi kasih syg pd ank2 Situasi ini mberi TEKANAN EMOSI pd ank2 tu sendiri.... 2010-01-08 1:34 AM

Kurang ilmu

tonet,Salam Ustaz... Apakah hukumnya seorg ank tidak mpunyai perasaan SAYANG t'hdp mak kandungnya sendiri?? 2010-01-08 1:31 AM

Sayang dalam hati, kena bentuk, tetapi sayang yang perbuatan kena tunjuk, berdosa jika berkelakuan kasar

tonet,Salam Ustaz... 1-Seorg wanita tua kematian suami n suami x tggl kan apa2 harta utk dia. Atas ihsan keluarga seblh suami, wanita tua ini diberi beberapa ribu seth utk kegunaannya. Persoalannya di sini, adakah wang tersebut boleh digunakan sepenuhnya oleh wanita tadi atau perlu dibahagi2 kpd ank2nya..... 2010-01-08 1:29 AM

Wanita tersebut kerana itu bukan pusaka

Anas Isu Kalimah Allah - Dr. Siddiq Fadzil : link 2010-01-09 5:10 AM

Anas PENGGUNAAN NAMA ALLAH: ANTARA CELARU DAN KELIRU : link 2010-01-09 5:10 AM

Anas Jadual Lengkap Terkini Program Ziarah dan Dakwah Habib Umar di Malaysia : link 2010-01-09 5:10 AM

Guest1 salam.ustaz saye pernah dgr yg alquran ade 40 juzuk.cume lagi 10 juzuk hanya org2 tertentu sahaja yg terpilih sahaja.betul ke ustaz 2010-01-09 4:20 AM

Tak betul

sar apakah yg perlu saya buat jika ada org menentukan baik atau buruk balasan kita diakhirat nnti... 2010-01-08 4:13 PM

Nasib baik dan buruk hanya ditentukan oleh Allah, jauhi orang yang mentafsir agama dengan akal semata-mata

Guest tentang saksi perlukah sya nyatakan kesalahan ketika sya hndak memohon maaf 2010-01-08 1:17 PM

Tak perlu

Guest salam..ustaz..sy nk tnya,apa bacaan utk sujud bila ada tanda sujud dlm ayat2 al-quran? 2010-01-08 1:00 PM

Rujuk kitab feqah

Ingintahu salam ustaz, hukum farait mengenai pembahgian harta adalh 1/3 bagi prempuan. Bagaimanakh klau waris lelaki brstuju beri sama bhgn dgn nya. sah ke? 2010-01-08 10:38 AM

Kalau masing-masing setuju memberikan sama rata, dan melepaskan haknya, maka sah

Minah Bangkok Mari kita beramai2 berdoa agar kebenaran menggunakan nama `Allah' oleh gereja ditarik semula. 2010-01-11 2:12 AM

Amin..

Fish Akum.Mak saya keras hati,tak siapa berani nk tegur.Dulu saya cuba tegur,tp jd msam muka.Saya ambil jln drpd saya jd anak derhaka lbh baik saya yakan Jd mak pun ok dgn saya.Saya jd x byk ckp ngan dia,sbb mls bual hal.Adik beradik mak n jiran pun takut ngan dia>Apa perlu buat ustaz 2010-01-10 4:03 PM

Tidak dikatakan derhaka jika kita menyebut 3 perkara

1. soal akidah dan keimanan

2. soal hukum hakam

3. soal akhlak islamiyyah

Cuma masih tertakluk kepada adab di dalam menegur

mermaid Slm ustz.Ada x apa2 doa/amalan yg leh d amalkan utk mlmbutkn hati org yg b'htang dgn kita spya dia byr htang? 2010-01-10 11:03 AM

Surah Taha ayat 1-5

habibah blh dptkn intisari tazkirah 'tanyalah ustaz' ttg pasangan2 ilmu..trime kasih 2010-01-10 8:02 AM

Lihat entri lepas

ezza ustaz kalau makan tangan beruang dosa ka?2010-01-10 6:23 AM

beruang tak halal,

zani salam ustad.saya nak tnye pendapat ustad tentang isu penggunaan nama allah oleh kristian baru2 ni.saya keliru nak percaya yg mana? tq 2010-01-10 3:46 AM

Ada dalam artikel saya http://www.ustazamin.com/2010/01/sekilas-32-isu-penggunakan-nama-allah.html

Eja "Kadar fidyah ialah 700 gram beras yang biasa kita makan"..ustaz macam mana kita nak salurkan fidyah tersebut ustaz krn kita tak ganti puasa 2010-01-12 8:34 AM

Fidyah hanya untuk fakir dan miskin

Ancak Ust,seorg ayah wasiat harta utk anknya ttp harta trsbut tergadai sblm ayah mninggal. Bgaimana tu ust, patutkh diganti harta itu slps ayah tiada? 2010-01-12 2:34 AM

Wasiat terlaksana selepas mati, jika harta sudah lupus sebelum si pewasiat meninggal maka wasiat terbatal

ida Assalamualaikum Ustad,nak tanya apa hukumnya kalau kita makan makanan yang dimasak menggunakan letrik dan air di pejabat 2010-01-12 2:31 AM

Maklumkanlah pada boss untuk elak syubhat

sarah ustaz, perlukah saya zakat wang gaji suami saya tiap2 bulan? kawan saya bertanya pada ustaznya. dia kata tak perlu. tolong ustaz jelaskan. 2010-01-11 8:10 AM

Harta suami, suamilah zakat, bukan isteri

sarah ustaz, saya nak jual rumah. haruskah saya zakat hasil dari jualan itu? bagaimanakah kiraannya jika perlu? 2010-01-11 8:06 AM

Perlu dan 2.5% jika ada untung

Guest Slm. Pasal gereja kena ganggu semua org nak bela termasuk org islam, bila masjid diletakkan kepala babi kenapa senyap sepi? 2010-01-11 5:37 AM

Kenapa ye?

Rogayah, Singapore Utk Fish: Mak yg keras hati,jg di biarkan,kita sbg anak berdoa byk, semoga tuhan buka hati nya, inshallah 2010-01-11 3:32 AM

guest ada stgh ckp knp prlu takut, tp adkh smua org Islam di mlysia ni mgamlkn islam sbnr2nya? klu basic je baik x pyh..kjp aje nnti rosak the next gen 2010-01-11 2:50 AM

guest senang nk brdkwh mcm yg ustz ckp tu. jd lgkh prtama WAJIB dihlg krn mmg akn pnjg lagilh lgkhnya.. 2010-01-11 2:47 AM

guest kt overseas x gn Allah, hy god n lord kt sini sj nk kelirukn umt Islam yg x kuat agm. 2010-01-11 2:45 AM

Guest allah tak larang pun kita ganggu akidah mereka,ingat krn nila susu rosak seblanga 2010-01-14 2:19 AM

Guest jgn sbb kita taksub pd kalimah allh, kita di cop sebagai pengganas,mcm komunis tak komprommi 2010-01-14 2:18 AM

Guest jgn emosi, ingat ugama lain boleh diamalkan d msia 2010-01-14 2:17 AM

Guest kalau dah nama tuhan dia allah bior la dia panggil allah; takkan nak panggil nama samaran? kalau org paksa kita panggil tuhan kita "god" kita nak tak? 2010-01-14 2:17 AM

siti salam ustaz.kami dah belajar 10 prinsip fiqh perubatan.apa lanjutan prinsip2 tersebut yg perlu kami ketahui lagi. tolong ustaz bagi outline skit.jzkk 2010-01-13 4:17 PM

Insyallah, dari mana ni?

captbokkhari salam ziarah. 2010-01-13 8:30 AM

Salam

Norhayati Salam, ustaz, mengenai issue nama Allah, anak saya student UIA jg keliru ttg ini dan bertanya 1 of the ustaz kat UIA kata itz ok to use Allah name coz ustaz kata Arab kristian mmg mgunakan nama Allah tu nama tuhan, so x salah mgunakan pkataan Allah...if student UIA pndapat mcm tu, yg lain mcman 2010-01-13 2:24 AM

Sila rujuk artikel saya berkaitan dengan Isu Kalimah Allah http://www.ustazamin.com/2010/01/sekilas-32-isu-penggunakan-nama-allah.html

hatim salam, ustaz sy copy paste pandangan ustaz tentang isu kalimah Allah, sy sertakan ada sekali alamat laman web ustaz, syukran 2010-01-12 11:53 PM

Ok

sahabat raudhah salam a'amun jadid 2010..semoga thabat dalam perjuangan islam..semoga diberi tunjuk ajar untuk ana yang baru dalam pembelajaran... 2010-01-12 4:37 PM

Amin, syukran

Mazlin Salam,ust arwah ibu mwasiatkn spya dkbumikn dkg hlmn, Ipoh.Bliau mngl dihosp Sban.jnazah dmndi&kapan dihsptl.Kami tlh mlunaskn hsratnya.apa hkumnya? 2010-01-14 5:42 PM

Kalau dapat tunaikan baguslah

Guest ustaz, ada tak doa2 untuk menyembuhkan kembali semangat anak saya yang putus cinta. 2010-01-14 12:18 PM

Doa dalam bahasa melayu jua sudah memadai. Yang penting khusuk di dalam berdoa

Guest salam ustaz. bole ke muslim minum non-alcohol beer(cth:istak). di victoria station ada wine halal keluaran autralia(adacop halal)..bole ke?tk 2010-01-14 10:58 AM

Elakkan, kalau sekalipun ada cop halal, dia melatih untuk melangkah lebih jauh nanti

Guest mana boleh minum arak halal,kalau nama dah arak mesti haram punya 2010-01-15 3:45 AM

Guest Ustaz, nak tanya macamana nak kira untuk bayaran fidyah untuk org yg dah meninggal dunia. 2010-01-14 8:42 AM

Sehari 700 gram beras yang biasa di makan

Guest salam, Takziah di atas pemergian allahyarham abg bos kami En Ashab. Semoga rohnya di cucuri rahmat. 2010-01-14 3:01 AM

intan mcm mana nak suci kan hati yg selalu persangka buruk 2010-01-14 2:46 AM

Buangkan sangka buruk, selalu sangka baik, dan berdoa minta Allah bantu baiki diri

Guest kalau rasulullah masih ada tentu dia pun tak halang, kita tegakkan allah kita,jgn ganggu allah org 2010-01-14 2:20 AM

anti A telah mengambil satu exam(certificate ) bnilai 7000 sesama bekerja di sbuah company. A telah diikat utk berkerja ngn compny tsebut slame 9 taun.cont 2010-01-15 11:30 AM

seseorang diikat dengan janjinya

salihah Ustaz apa hukum berhubung dengan lelaki Muslim, walaupun dia seorang ustaz di laman maya? also kalau dia minta contact kita patutka kita kasi? 2010-01-15 11:23 AM

Dia minta buat apa? Kalau puan seorang pembuat baju, dan dia nak tempah baju bagilah, tapi kalau tak ada apa-apa pasal, tak payah

anti terima kasih ustaz. boleh ustaz beri penjelasan berkenaan sutrah ? 2010-01-15 11:22 AM

Sama-sama

Mahfuz semoga allah memberkati usaha anta... 2010-01-15 9:28 AM

Syukran

hazra abd manaf assalamualaikum ustaz.tolong doakan ana supaya dapat kejayaan d dunia dan akhirat.d terangi hati dlm menuntut ilmu.dan dikurniakan sifat ikhlas.shukra 2010-01-15 8:43 PM

Amin, Allah bersamamu

syaFi assalamualikum..saya plajar dip.undg2 dan syariah sem 4.sya ingin bertanya semester ini sya mendapat tajuk assigment tentg profesyen peguam syari'e didlm p'undngan islam di mlysia boleh perjelaskan serbe sedikit?? ini e-mail saya mail 2010-01-15 2:07 PM

Rujuk peguam syarie sendiri

easan salam, apakah dosa munafik diampunkan? 2010-01-15 2:04 PM

Jika bertaubat sebelum meninggal, maka diampun jika bersungguh-sungguh taubat

salihah ustaz brdosa besarka saya kalau saya tak jadi pelajar muslim yang cemerlang tapi pada masa sama buat dawah. 2010-01-15 12:31 PM

Kalau bidang yang puan ambil itu sebagai wakil umat Islam, maka berdosa

anti seandainya A tlah mlanggar pjanjian & behenti kerja di company tsebut, A dikehendaki byar 3 kali ganda lg nilai certificate tsebut iaitu 21000. ape hukm pmbyaran nilai bunga tersebut.adakah ia dikira same spt dibyar utang? syukran ya uztaz 2010-01-15 11:39 AM

cont 2010-01-15 11:33 AM

Pada saya itu bukan riba kerana riba adalah berdasarkan hutang. Ia lebih kepada perjanjian yang dipersetujui bersama. Kalau rasa tak boleh terima perjanjian itu, dari awal kena tegaskan

gold apa hukum beli barang buatan orang yahudi yang diboikot? 2010-01-16 11:02 AM

Jika ada pilihan, maka boleh jatuh haram

gold Boleh ke lembu dipengsakan sebelum disembelih atau dibuat korban contohnya jika dia ingin sembelih bepuluh-puluh ekor lembu? 2010-01-16 10:59 AM

Boleh

gold Boleh ke saya tengok filem di televisyen sedangkan setiap filem sekarang pasti ada orang yang buka aurat? 2010-01-16 10:55 AM

Kena pandai jaga mata dan hati

gold Boleh ke kita melihat aurat orang lain contohnya rambut kawan perempuan kita tapi kita tak bersyahwat kepadanya? 2010-01-16 10:54 AM

Kalau kita lelaki, tak boleh

gold apa hukum lihat aurat orang yang sama jantina contohnya lutut ketika orang lain bermain bola sepak? 2010-01-16 10:50 AM

Terpandang tak apa, janganlah pergi perhati lama-lama lutut dia tu

Guest salam..apakah yang dimksudkn syubhat? 2010-01-16 8:24 AM

Syubhat adalah suatu perkara yang meragukan halal dan haramnya

luqman salam ustaz, apa kah hukum perempuan/lelaki memakai contact lens yg berwarna-warni utk nampak mata cantik. 2010-01-16 3:53 AM

Jangan sampai ada perasaan riya (nak tunjuk) ujub (rasa bangga diri). Seeloknya tak payah la

Guest Slm, suami pernah curang.Salahkah jika saya buat hibah simpanan sy hanya utk anak2 shj. Adakah sy akan disoal nanti?Suami seorg yg sgt berkemampuan. 2010-01-16 12:35 AM

Tak salah

Hafiz as'kum ustaz....adakah bermain gitar adalah haram...mintak penjelasan 2010-01-17 6:44 PM

Terdapat khilaf

Din Salam Ustaz, apa hukum menampal iklan perniagaan dalam masjid/surau? tq 2010-01-17 4:36 PM

Kalau memang masjid itu ada ruang iklan bagi perniagaan, tak apa, janganlah pula tampal dekat dinding surau yang bukan ruangan untuk iklan

morazas Emak sy ada menternak ayam & itik.Haiwan tersebut tak di jual@ di sembelih & bela sampai ia mati sendiri sbb kesian.Dlm Islam, bagaimana utk mengatasi 2010-01-17 3:53 PM

Kalau mati sendiri dengan penuh penjagaan makan dan minumnya tak apa

zan ahli keluarga saya tek pernah solat dan puasa sy tegur mereka kecik hati, sy tak mampu dan sy takut berdosa 2010-01-17 12:09 PM

Kita menengur bukan nak ubah dia, kita menegur kerana Allah suruh tegur orang salah

Guest salam ustaz, apakah hukumnya jika kita pergi pertunjukan orkestra? 2010-01-17 3:59 AM

Syubhat

BUTBUT Salam.Ust, adakah sy berdosa mngambil wang lebihan dr pmbelian brgan utk syarikat yg mnggunakn wang syarikat?Kata kwn sy itu sbgi duit minyak Sedangkn sy ttp claim duit pjalanan sy.Adakh bdosa sy ambil wang lebih itu?sy serba slh!tkt makan duit haram 2010-01-16 11:49 AM

Boleh jatuh kepada haram kerana saudara sudah claim, tapi kalau tak cukup boleh sebab Ikhlas tidak menafikan hak

greenocean knp sy solat istikharah jodoh sy dpt gmbaran dlm mimpi dgn org berbeza-beza, lbh dr 5 org sume sy x knl...adakh sy tiada jodoh 2010-01-16 11:12 AM

Teruskan istkharah, insyallah bertemu jodoh (tanda murah jodoh tu nanti)

Darling05 Salam, Klu dlm haid bleh ke kita amalkan zikir2 yg biasanya kita amalkan 2010-01-18 2:49 AM

Boleh

Guest ust,tahlil itu adakah khusus untuk orang yang meninggal shj?atau jika ada majlis kesyukuran/masuk rumah baru, dsb boleh buat thlil? 2010-01-18 2:34 AM

Boleh

BARD ust,jika kita tidak melipatkan jari kaki semasa sujud dan duduk tahiyat,duduk antara dua sujud adakah terbatal solat? 2010-01-18 2:14 AM

Kalau ketika sujud boleh menyebabkan tidak sah solat, tetapi ketika tahiyat dan duduk di antara dua sujud tidak batal

BARD UST,adakah cerai akan terjadi jika kita berniat hendak ceraikan isteri tapi tak melafazkan kepadanya?hanya dalam hati. 2010-01-18 2:11 AM

Tak lafaz belum lagi

BARD UST,jika pakaian terkena najis binatang@manusia yang telah KERING adakah pakaian tersebut najis? 010-01-18 2:09 AM

Ya dikira najis

a'in ustz bgamana nak mengawal sifat marah{diwariis}walaupn sentiasa berdoa agar trhindar 2010-01-18 2:08 AM

kekalkan wudhu’

Guest Ustaz, betulkah lambang bulan & bintang menyerupai lambang agama lain? Adakah ini suatu bentuk syirik? 2010-01-18 1:55 AM

Kalau sembah lambang tu memang. Tapi sebagai simbol tak apa

titi sy nak kepastian,bila kita buat kenduri khekah utk anak lelaki berapa bilangan kambing yang dperlukan?dan perrmpuan berapa pula ekor kambing? 2010-01-18 1:12 AM

Lelaki 2 ekor, perempuan 1 ekor

aesha ustaz, hubungan saya & teman lelaki tidak direstui bapanya. Baru2 ni saya bermimpi berbual2 mesra dgn bapanya. Apa maksud mimpi saya ustaz? TKasih 2010-01-18 12:48 AM

Ayah akan beri dengan syarat kita mesti menunjukkan kita kasih sayang pada bapa

faisal adakah masih boleh diminum minuman yg terdapat semut di dlmnya slps dibuang semut tersebut?adakah sama sperti kes lalat? 2010-01-18 9:33 AM

Boleh

faisal jika kita xsempat takbir dgn imam tp tahu imam msh rakaat 1 dan yakin xsempat habiskan al-fatihah, perlukah bc iftitah? 2010-01-18 9:30 AM

baca sekadar mampu untuk rakaat itu sahaja

Fisha salam ustaz..telinga kanan saya ini bunyi bingit sangat. bila saya solat dlm bilik sunyi..rasa macam nak mengis dan lemas. macam mana saya nak kurang kan bunyi bingit tersebut..terima kasih ustaz 2010-01-18 8:35 AM

Kena rujuk doktor tu..

ibutunggal ustaz, saya tinggal di kwsn rumah pangsa, bila jiran ada kenduri saya selalu tak pergi sebab sgt segan & malu, saya ni ibu tunggal. Dosa ke ustaz? 2010-01-18 6:03 AM

Cubalah bergaul dengan jiran sebaik mungkin agar tidak timbul fitnah

Guest Salam, Ustaz, Khatam an-Nubuwwah maknanya ape? Terima kasih. 2010-01-18 3:29 AM

Tanda kenabian

Ingin Tahu Salam Ustaz, sy ada buat surgery gigi atas nasihat dentist. Pakai Crown (gigi palsu dilekatkan kpd gigi asal). Sekiranya meninggal dunia kelak, patutkah sy minta ahli keluarga utk tanggalkannya. Syukran jazilan... 2010-01-18 3:03 AM

Tak perlu

Darling05 Ustaz. apa amalan untuk kita lebih tenang dlm segala urusan 2010-01-18 2:51 AM

Peliharalah urusan dengan Allah, insyallah Allah mempermudahkan urusan dengan manusia

fida salam, ustaz, kalau rumah kita 2 tgkt, kat tgkt bwh tu kita dilarang ltk ayat2 quran, sbb bila kita ke tgkt atas, nnt kita mcm pijak ayat2 tu, betulke 2010-01-19 2:21 PM

Tak betul sebab ia bahagian lain, tapi kalau nak jaga adab, lagi baik begitu

dewa apa sebenarnya jamak dan asal usulnya. salam 2010-01-19 2:01 PM

Himpunkan solat, asal usulnya dari Nabi

Wallahualam

Semoga menepati kehendak soalan

“Petanyaan Kunci Pengetahuan”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Sabtu 23 Januari 2010, 12.30 tengah hari

Wednesday, January 20, 2010

Diari 157 – Pertemuan Nostalgia

19 Januari 2010, jam 10.00 malam, baru sahaja saya ingin sampai ke rumah, saya dihubungi oleh Helmi.

“Ustaz, lapang tak malam ni, Nasir yang bawa kita ke jalan di Palestin dulu datang ke sini. Dia nak balik dah hari khamis ni, kalau ustaz lapang, jomlah jumpa dia, sekarang dia orang ada kat rumah Haji Othman di PJ”.

“Mmm, ok juga tu, jumpa kat rumah saya Mi.., ana balik mandi dulu” jawab saya ringkas.

10.30 malam, saya bertolak ke rumah Hj Othman. Di sana, semua ahli rombongan ke Palestin pada April 2009 telah ada kecuali Haji Jaafar dan Dato’ Yahya.

Nasir ialah pemandu pelancong kami yang membawa kami berjalan sekitar Palestin.

Kereta saya memasuki perkarangan rumah Hj. Othman.

Melihat saya, Nasir terus bagun dan mendapatkan saya, kami bersalaman mesra.

Kami semua berbual-bual mengenai kenangan peristiwa di Palestin dulu.

“Ustaz, satu perkara yang saya dan anak saya tak boleh lupa” kata Nasir.

“Apa dia?” Tanya saya ringkas.

“Ketika kita mandi di laut mati, saya melarang ustaz untuk mengambil gambar sekumpulan Yahudi Ortodoks yang sedang mandi dan mereka tidak bercampur dengan Yahudi lain. Saya katakan jangan ambil gambar mereka, kalau mereka tahu kita ambil gambar mereka, mereka akan datang dekat kita dan baling dengan batu” terang Nasir.

Memang, golongan Yahudi Ortodoks adalah Yahudi yang berpegang dengan agama mereka. Kalau untuk mudah faham ialah seperti golongan orang alim. Ketika dia laut mati, mereka mandi dengan kumpulan mereka sahaja, tetapi tetap bercampur lelaki dan perempuan.

“Ustaz ingat tak apa ustaz jawab pada saya” kata Nasir lagi.

“Lupalah…” kata saya.

“ustaz kata, tak apa, dia orang Ortodoks, mesti berpegang pada agama, kalau dia datang dekat kita, kita buka baju, mesti dia orang lari sebab malu” kata Nasir sambil ketawa besar mengimbas kembali kenangan kami di Palestin.

“Apa perkara paling kamu tak lupa di beberapa hari di Malaysia ni” tanya Helmi pada Nasir.

“Yang paling mengerikan ialah ketika saya diajak makan durian” kata Nasir sambil tergelak.

“Kalau depan saya ada durian dan ular, saya rela makan ular lagi” kata Nasir bergurau.

Memang, orang Arab atau mat Saleh tak akan tertelannya durian.

Kalau ada pak Arab atau mat Saleh nak pinang anak kita, salah satu cara nak tolak ialah beri syarat, mesti habiskan durian sebakul, mesti gagal punya.

Nasir juga bercerita mengenai perkembangan bumi Palestin yang sentiasa diinjak oleh Yahudi ini hinggalah kepada usaha mereka untuk membahagi dua masjid al-Aqsa. Separuh untuk Yahudi separuh untuk Islam.

Kami berbual-bual hingga jam 12.30 tengah malam.

Sesungguhnya, Islam itu bersaudara. Ke mana sahaja kita pergi, kita akan bertemu dengan satu bangsa Muslim yang mempunyai akidah yang satu, syariat yang satu, kiblat yang satu dan pegangan kitab al-Quran yang satu.

Yang paling baik antara kita ialah yang paling bertaqwa.

‘Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights

20 Januari 2010 jam 8.00 pagi

IMG_5596

Dari kanan gambar, Helmi, Nasir, saya, Haji Esa, Haji Othman dan Abang Aziz

IMG_5607

Kami berbual mengenai nostalgia di Palestin

IMG_5621 

IMG_5684

Inilah persaudaraan Muslim, disatukan dengan akidah yang satu.

Diari 156 – Terima Kasih Kerana Tunjuk Ajar Kalian…

Kalau anak kecil masih bertatih, adakah kita boleh mengharapkan dia mampu berlari jika diancam bahaya? Sudah tentu kena ada orang yang boleh berlari mendukungnya, membawanya lari.

Jika seorang yang baru pandai berenang, tiba-tiba lemas di kolam renang, ia memerlukan seseorang untuk mengambilnya ke tepi.

Adakah kita boleh merotan anak kecil itu dan mengatakan, kamu kenapa tak lari sedangkan dia hanya baru pandai bertatih.

Adakah kita mahu membiarkan sahaja orang lemas itu tenggelam tanpa perlu di ambil dan di bawa ke tepi?

Itulah perasaan saya dan sahabat dari al-Ijabah ketika mengendalikan Darul Ukhwah ini. Tapi saya bersyukur kerana, sahabat dari Majlis Aids dan MAIS begitu memberi sokongan bagi rumah perlindungan HIV Muslim ini.

19 Januari 2010, jam 11.00 pagi, Darul Ukhwah dikunjungi oleh rombongan dari Majlis Aids. Sebelum ini, perhubungan dengan Majlis Aids hanya dibuat oleh pengarah lama. Kala ini, Majlis Aids benar-benar berhubungan dengan al-Ijabah.

Baru saya dapat berbual dari hati-ke hati mengenai perjalanan rumah HIV ini. Terima kasih saya ucapkan pada sahabat-sahabat dari Majlis Aids yang memberi tunjuk ajar dan ilmu kepada al-Ijabah.

Petang ini pula, jam 4.00 petang, saya bersama sahabat saya dari Ijabah, Ustaz Muhamad Zamhari mengadakan pertemuan dengan Bahagian Riqab MAIS. Satu matlamat bagi tahun baru 2010 ini ialah untuk terus memperkasakan lagi perjalanan rumah perlindungan HIV Muslim ini.

Alhamdulillah, terima kasih saya ucapkan kepada sahabat dari Bahagian Riqab MAIS. Apa yang penting adalah kerjasama untuk agama tercinta ini.

Tidak ada siapa yang boleh mendabik dada bahawa ini adalah usaha aku, yang perlu kita fikirkan ialah siapa lagi yang dapat kita ajak untuk bersama-sama kerana Allah.

Terima kasih juga kepada seluruh pembaca, rakan dari al-Ijabah, dan siapa sahaja yang membantu usaha ini, mendoakan, dan mewar-warkan. Tanpa sokongan semua, sudah tentu usaha ini tidak akan terlaksana.

Sempena hari kelahiran Nabi saw, 12 Rabiul Awal, bersamaan dengan 26 Febuari depan, seorang Nabi yang cukup mengasihani orang susah, insan yang sentiasa membela orang yang sakit, anak yatim dan perempuan janda, InsyaAllah, nama Darul Ukhwah akan dimantapkan lagi kepada nama Darul Ijabah.

Jika Darul Ukhwah bermakna rumah persaudaraan, Darul Ijabah memberi maksud rumah penerimaan. Membawa falsafah bahawa semua orang patut menerima kebaikan, tak kira sama ada dia sihat atau sakit, semua orang patut menerima pembelaan, tak kira siapa dia, agar kita semua menerima keredhaan dari Allah.

Saya ingin kempenkan membela HIV ini bersama hadis Nabi saw, oleh kerana di Selangor golongan ini dikatogerikan di dalam golongan Riqab (yang terhamba dirinya), maka kita berpeluang untuk mendapat kelebihan membela mereka.

Nabi saw bersabda:-

Barangsiapa yang membebaskan Riqab (golongan yang terhamba ini) Allah akan menyelamatkan setiap sendinya dari api neraka.

Saya menyeru semua yang terpanggil dengan kata-kata Nabi saw ini, untuk bersama-sama membahu usaha ini sama ada dari segi masa, tenaga, harta dan paling kurang dengan mendoakan.

Semoga Allah terus memberi kita peluang untuk berbuat amalan di dunia bagi mendapat keredhaanNya di akhirat, amin…

“Diari, Merakam Sejarah Mencatat Kenangan”

Al-fakir ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

20 Januari 2010 jam 7.00 pagi

IMG_5570

Kunjungan Majlis Aids ke Darul Ukhwah

IMG_5573

Bersama sahabat dari Ijabah

IMG_5575

Hari ini, barulah sahabat dari Majlis Aids dapat berhubung terus dengan al-Ijabah, terima kasih kerana tunjuk ajar yang diberikan

Tuesday, January 19, 2010

Universiti Kehidupan 135 – Kesatuan Itu Membawa Rahmat

Ketika saya berada di Mekah pada musim haji 1430 lepas, saya selalu selalu berdoa:-

“Ya Allah, datangkanlah orang yang boleh membantuku”

Ini kerana, walaupun di saya di Mekah, beberapa kali datang massage dan panggilan telifon mengenai hal-hal berkaitan rumah HIV Darul Ukhwah Yayasan al-Ijabah ini.

Hingga pernah saya katakan:-

“Ya Allah, jika dengan bersama Darul Ukhwah ini menjadikan aku jauh denganmu, hentikanlah aku dari tugasan ini, tetapi jika ia menjadikanku semakin rapat denganmu, bantulah segala usaha ini”

Kadang-kala, terasa terlalu keseorangan di dalam usaha ini. Ujiannya kadang-kala begitu hebat hingga menitiska air mata.

Ketika saya pulang ke Malaysia, banyak masa ditumpukan untuk perjalanan Darul Ukhwah. Hinggalah pada minggu lepas, Majlis Aids dan MAIS membuat pertemuan dengan saya membincangkan bagaimana untuk memperkasakan lagi perjalanan Darul Ukhwah ini.

Saya begitu bersyukur padaMu Allah yang membuka ruang untuk terus ia diperkasakan. Waktu dekat ini juga, Allah datangkan individu-individu yang ingin bersama-sama di dalam perjuangan ini.

Malam tadi, 18 Januari 2010 jam 9.00 malam, untuk pertama kalinya, Ustaz Azmi, orang yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan Darul Ukhwah ini, memimpin mesyuarat bersama individu-individu yang ingin bersama-sama berjuang membela saudara seIslam kita yang sakit ini.

Alhamdulillah, secara peribadi, saya bersyukur pada Allah kerana, ia telah boleh diamanahkan pada seseorang yang dapat menjalankannya dengan baik.

Mesyuarat malam tadi telah menubuhkan beberapa unit bagi Darul Ukhwah Yayasan al-Ijabah ini, semoga ia akan terus dibantu Allah.

Saya teringat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad

Tiga perkara yang tidak akan memesongkan hati orang Mukmin, keikhlasannya di dalam beramal, sifat suka memberi nasihat kepada pemimpin dan sentiasa bersama di dalam jemaah (kesatuan)

(Kitab Baqi Musnad al-Mukahttirin.

Konsep berjemaah di dalam Islam amat ditekankan. Oleh kerana manusia itu sentiasa terdedah dengan kesilapan, maka dengan wujudnya jemaah, kita akan saling menegur dan memperingatkan satu sama lain. Di dalam hadis, Nabi saw telah bersabda

Umat ini tidak akan sama sekali berkumpul di dalam kesesatan

(Tuhfat al-Ahwazi Bi Syarh Jami’ at-Tarmizi)

Keberkataan bergerak di dalam jemaah disebut untuk kita sentiasa merasakan kepentingan kebersamaan dan saling bahu membahu di dalam sesebuah perjuangan. Di dalam hadis, Nabi saw bersabda

Tangan Allah (bantuan Allah) akan bersama jemaah (kesatuan)

(Hadis Riwayat at-Tarmizi di dalam kitab al-Fitan bab Ma Ja’a Fi Luzum al-Jemaah)

Oleh kerana, kekuatan sesebuah perjuangan itu, terletak di atas kesatuan, maka sudah tentu syaitan tidak akan menyenangi jika sesebuah kesatuan itu wujud, maka, dia akan berusaha untuk memecah belahkan sesebuah kesatuan.

Maka akan dibisikkan tentang sangka buruk, melaga-lagakan, kata mengata, fitnah memfitnah dan sebagainya.

Jika ini berlaku, apa kata Allah swt:-

Wahai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.

(Surah an-Nisa ayat 59)

Apabila sesebuah selisih faham itu dirujuk kepada Allah dan Rasul, maka masing-masing akan sentiasa memperbaiki diri dan saling meminta maaf dan memaafkan.

Jika tidak dirujuk pada Allah, maka syaitan akan terus mengapi-apikan agar itu terus rosak dan pecah.

Walau di mana kita berada, saya menyeru untuk diri saya dan kita semua agar bersatulah. Jika ada bisikan perpecahan, maka kembalikan ia kepada Allah dan Rasul iaitu rujuklah pada al-Quran dan hadis untuk memperbaikinya.

Semoga setiap amalan mengundang keredhaan Allah, amin….

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

19 Januari 2010 jam 8.15 pagi

IMG_5513

Untuk pertama kalinya, ustaz Azmi, diri kiri saya mengepalai mesyuarat di Darul Ukhwah

IMG_5519

terima kasih pada semua yang terlibat

IMG_5544

Semoga ia terus dibantu, amin….

al-Ijabah 42- Petemuan Ukhwah……

“Syeikh, minggu depan ni,  orang dari DIC Pahang nak jumpa enta” kata Ustaz Azmi, pengurus Darul Ukhwah Yayasan al-Ijabah pada saya minggu lepas.

DIC Pahang adalah singkatan dari perkataan “Drugs Intervention Community Pahang”. Ia merupakan satu rumah pemulihan dadah yang berada di bawah kerajaan negeri Pahang.

Telah beberapa orang penghuni yang sakit dari DIC Pahang ini yang dihantar kepada kita dan ada beberapa yang telah meninggal, semoga Allah merahmati rohnya.

“Nama saya Hj Hashim, yang ini sahabat saya Suib dan Mohairol” kata ketua rombongan ini memperkenalkan diri mereka.

Kami mula bertukar-tukar pandangan mengenai perjalanan Darul Ukhwah dan perjalanan rumah DIC Pahang ini.

Satu kesamaan pandangan kami ialah,

“Untuk menyelesaikan masalahah HIV dan dadah ini, kita perlu kembali kepada ajaran Islam”.

Dalam konteks HIV, dari segi pencegahan Islam telah mengajarkan kepada kita.

Haramnya penzinaan dan haramnya dadah. Jika doktrin haram itu difahami bahawa ia adalah berbahaya dan akan menyebabkan kita sengsara di dunia dan di akhirat, maka semua orang akan menjauhi yang haram. Lebih-lebih lagi jika doktrin haram ini ditanamkan bahawa ia akan menyebabkan hilangnya redha Allah pada kita.

Dengan keredhaan Allah sahaja kita akan selamat di akhirat.

Tetapi, jika ubat penyelesaiannya kita cari bukan dengan jalan agama, maka ramai yang mencuba dan terus mencuba. Hasilnya, banyak tenaga dan wang ringgit yang habis tanpa kesan yang benar-benar terbukti.

Setelah seseorang itu menghidap HIV, kita perlu juga kembali kepada ajaran Islam iaitu, setiap yang bersalah masih ada ruang untuk bertaubat. Jadi, kita yang sihat tidak akan menyisihkan mereka.

Apa akan jadi, jika kita menyisihkan mereka dan mereka berlindung dengan tempat perlindungan bukan Islam.

Takkan kita hanya pandai berteori di pentas-pentas forum dan ceramah sedangkan Islam itu agama syumul, kamil lagi mutakamil.

“Saya memang sedang berusaha bekerjasama dengan berbagai pihak” kata saya pada tetamu yang hadir petang ini.

Kita akan membuat program melalui university dan pusat pendidikan agar masyarakat perlu sedar betapa, mereka yang sakit ini juga manusia yang mempunyai perasaan dan hati.

Jadi, kita tidak boleh menyisihkan mereka dari golongan masyarakat. Setiap anggota masyarakat perlu memberi sokongan dan peluang untuk mereka terus memperbaiki diri mereka. Jika kita sisihkan mereka, nanti mereka akan merasa terasing dan dengan perasaan demikian, mereka akan lebih menjauhkan dan memencilkan diri.

Pertemuan petang ini di akhiri dengan saya membacakan sebuah hadis:-

Barang siapa yang membebaskan golongan Riqab, maka Allah akan membebaskan setiap sendinya dari api neraka

Di Selangor, orang HIV di golongkan di dalam golonga riqab. Jadi, setiap detik usaha kita untuk membantu mereka, akan diberikan kepada kita berbagai kelebihan.

Semoga Allah terus membantu kita di dalam usaha ini, dan semoga Allah juga memberikan kita keikhlasan untuk terus kita berbakti demiNya.

“Mencari Kepulangan Yang Diredhai”

Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad Abdullah

Putra Heights Selasa jam 1.45 pagi

- Selepas mesyuarat di Darul Ukhwah PJ

IMG_5387

Dari kanan gambar, Mohairol, Hj Hashim, saya dan Suib

IMG_5393

Kami bertukar-tukar pandangan mengenai perjalanan Darul Ukhwah dan DIC Pahang.