Monday, June 29, 2009

Universiti Kehidupan 88 - Kubur Syeikh Cubbeli Ahmad Hoca

Di Institut Wakvi, saya berkenalan dengan seorang guru dari Belgium berbangsa Turki bernama Tuncay Kaya. Beliau datang ke Insttitut Wakvi di Istanbul ini untuk mendalamkan ilmu agama setiap kali cuti musim panas di Belgium.

Banyak perjalanan saya kali ini di Istanbul ditemani oleh Tuncay. Dia seorang yang ramah dan suka meraikan orang lain.

“Ustaz Muhamad, hari ini saya ingin ajak kamu ziarah ke kawasan kubur. Hari jumaat seperti ini bagus untuk mengingati mati, nanti kita sembahyang Jumaaat di Masjid Biru” katanya pada saya.

Pagi ini, jumaat 26 Jun 09, saya memang tidak mempunyai apa-apa program.

Selepas sarapan di Institut Wakvi, Ustaz Mustafa, guru di sini telah menyediakan sebuah kereta untuk kami berjalan-jalan sekitar Istanbul. Kami mula bergerak. Tidak lama selepas itu, saya diajak singgah ke kawasan perkuburan.

Di sini pada hari jumaat, ramai orang yang akan datang membacakan al-Quran. Kubur di sini kemas dan rapi, tidak seperti di Malaysia yang agak suram hingga lahir cerita-cerita khurafat yang mengaitkan hantu dan kubur.

Kami menziarahi makam Syeikh Ali Hayder, guru Syeikh Mahmud Affandi, seorang ulama di Turki ini.

Tuncay mengajak saya ke satu tempat.

“Ustaz Muhamad, mari saya tunjukkan kamu satu perkara,” katanya.

Dia mengajak saya ke sebuah kubur.

Ini adalah kubur Syeikh Cubbali Ahmad Hoca, dia merupakan seorang pendakawah yang hebat di Turki. Saya banyak belajar mengenai Islam darinya. Dia selalu keluar di TV” terang Tuncay.

“Tapi, dia hidup lagi,” tambahnya lagi.

“Hidup lagi? Habis kubur ini sapa punya?” tanya saya kehairanan.

“Hah, Syeikh Cubbali Ahmed memang telah menyediakan kuburnya sendiri. Beliau akan sering datang ke kuburnya dan melihat serta banyak menangis. Beliau akan selalu mengenangkan mengenai bekalan yang akan dibawa. Cuba kita lihat, ramai orang membaca al-Quran untuk orang yang telah mati, Syeikh Cubbali membaca al-Quran untuk dirinya yang masih hidup,” jelasnya lagi.

“Kalau kita membaca al-Quran pada orang hidup, maka orang hidup akan memperbaiki diri. Dia akan meningkatkan amalannya jika Quran yang dibaca itu difahaminya,” saya menambah.

“Rasullullah itu, lebih banyak membacakan al-Quran pada orang hidup, sebab itu orang hidup boleh berubah,” tambah saya lagi.

“Ye, betul tu,” kata Tuncay.

Saya memandang kubur Syeikh Cubbali. Saya cuba merasakan perasaannya secara impati. Kemudian hati saya berbisik,

“Ya Allah, kalaulah kubur yang aku sedang tatap ini kubur aku, aku dapat bayangkan orang mengusungku ke sini, meninggalkanku keseorangan di sini, memang aku akan menitiskan air mata dan akan merenung, adakah amalan aku sudah ditingkatkan, patut pun Syeikh Cubbali boleh menitiskan air mata”

Ini antara pelajaran terbesar yang saya dapat kali ini. Membayangkan kubur sendiri.

Akhirnya, hati ini membisikkan:-

“Ya Allah, ampunkan aku dan bimbinglah aku untuk terus meningkatkan diri”.

Sebagai seorang lelaki, saya jarang menangis, tetapi kali ini saya benar-benar sebak. Inilah pertama kali saya menatap kubur yang disediakan oleh tuannya sendiri bagi memuhasabah dirinya. Walaupun kita tidak tahu di mana kita akan mati, tetapi kubur yang telah disediakan benar-benar menjadi muhasabah terbaik buat diri ini.

Bukankah Alla telah berfirman:-

“Berbanyak mengenai dunia melalaikan kamu, hingga tiba-tiba kamu diusung ke dalam kubur” (surah at-Takathur).

Saya melangkah semangat ketika keluar dari kawasan perkuburan ini. Semangat untuk terus memperbaiki diri. Ingatan kepada mati menyebabkan kita rasa, masa kita terlalu sedikit berbanding amalan yang patut dibuat.

Semoga Allah terus membimbing saya dan pembaca sekelian untuk semakin hampir kepadaNya. Agar kita terus diredhainya untuk selamat di dunia dan di akhirat.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Abu Dhabi
29 Jun jam 1.12 pagi
berdiri berjubah biru ialah Syeikh Cubbali Ahmed Hoca. Di kanannya ialah Syeikh Mahmud Affandi
Inilah kubur yang disediakan oleh Syeikh Cubbali Ahmed untuk dirinya
Kawasan perkuburan di Turki, kemas dan rapi


kalau selesa, bukan sahaja manusia yang suka datang, kucing pun suka berehat di sini.
Hebatnya seorang itu apabila dapat melahirkan orang yang hebat. Makam Syeikh Ali Hydar, guru Syeikh Mhamud Affandi

Universiti Kehidupan 87 - Orang Macam Kita Ada Di Mana-Mana

Sebelum saya bertolak ke Turki pada 28 Jun lalu, seseorang telah menemui saya.

“macam mana nak buat ye,,” katanya

“Apa dia?” Tanya saya.

“Ada seorang ni, dia ada berkenalan dengan seorang Turki. Dia ni pegawai tinggi kerajaan. Entah dah kenal baik, agaknya keluar berduaan, si Turki ni sudah ambil gambar dia. Mungkin gambar agak teruk kot, jadi dia minta bayar 15 ribu. Kalau tak, gambar ni akan disiarkan melalui internet” adunya pada saya.

“Banyak pelajar universiti pun kena,” tambahnya lagi.

“Inilah bahana jika tidak ada agama. Macam-macam perkara buruk berlaku. Si Jantan Turki ni pun satu, menggunakanketampanan mereka untuk perkara yang tidak baik. Si gadis Melayu ni pun sama” saya membebel.

Begitulah jadinya jika diri kurang penghayatan agama. Berkawan pula dengan orang yang kurang penghayatan agama juga. Jadilah jahil kuasa dua.

Tapi bukan Turki atau sesiapa. Melayu pun kalau tak ada agama serupa sahaja.

Cerita ini terimbau ketika saya dijemput untuk menjadi tetamu Kapten Ali Haidar di rumah ayahnya di Cavusbasi, kawasan tenang di atas bukit. Ayah Kapten Ali Haidar ialah bekas nelayan laut dalam yang pernah mengusahakan kerjaya ini selama lebih 30 tahun.

Sekarang, beliau adalah penulis kitab agama dibawah pimpinan Syeikh Mahmud Affandi, seorang ulama terkenal di Turki.

Dalam banyak-banyak anaknya, hanya Kapten Ali Haidar sahaja yang menurunnya, bekerja dengan laut. Cuma bezanya, Kapten Ali Haidar bukan Nelayan tetapi Polis Marin selat Bosphorus.

Jika hari tidak kerja, Kapten akan mengukir replika kapal dengan kayu. Dia mempunyai bangkel pertukangannya sendiri.

Dia mengajak saya ke bengkelnya. Terdapat banyak kapal-kapal laut kayu yang telah dibuatnya. Bengkelnya juga terdapat banyak gambar kapal-kapal besar.

Kapten berkata kepada saya:-

“InsyaAllah, satu hari nanti, jika saya sudah cukup duit, saya nak beli kapal nak jadi Nelayan betul-betul. Nanti kalau dapat duit banyak, nak buka sekolah-sekolah agama, biar anak-anak orang Islam belajar ramai-ramai”.

Allahhhhh!…. terkeluar spontan dari mulut saya sambil sedikit menggelengkan kepala tanda terharu.

Cuba lihat orang yang mempunyai pemikiran pada agama. Ada duit untuk disumbangkan pada Islam. Berbeza dengan orang pertama yang mencari duit dengan jalan yang salah.

Sebak saya. Perkatan seperti ini tidak pernah saya dengar dari orang Melayu walaupun saya tak nafikan ia ada. Saya bersyukur kerana ditemukan dengan keluarganya yang sentiasa ingin membuat sesuatu untuk Islam. Paling kurang, ada benda yang saya dapat pelajari dari keluarga ini.

Haji Ismail, ayah Kapten adalah seorang yang peramah. Dia sendiri memasakkan untuk kami pada petang ini. Dia seperti orang tua kita dulu. Di sekeliling rumahnya penuh dengan tanaman buah-buahan dan sayaur-sayuran. Ada pondok kecil di kebun atas bukitnya ini.

Kami bersembahyang dan dijamu makan di sini. Menu kami hari ini ialah ayah dan daging panggang. Dia juga memasakkan kami nasi kerana tahu orang Malaysia suka makan nasi.

Mereka meraikan kami dengan sungguhn-sungguh hingga Haji Ismail ketika memotongkan tembikai menyuapkan pada saya dengan garfu. Saya jadi segan pula. Tapi, itu memang cara mereka meraikan tetamu.

Dari zohor sampai Asar kami dirumahnya. Setelah masuk waktu asar, kami solat bersama-sama. Setelah solat, Haji Ismail menyampaiakan sedikit kuliah.

Perpisahan kami pada petang ini berlalu dengan salam penuh kemesraan sesama saudara Islam.

“nanti kalau datang lagi ke Turki, jangan lupa ke rumah saya lagi”, kata Haji Ismail.

Kereta kami meninggalkan kawasan rumah. Menuruni kawasan berbukit Cavusbasi. Ia masih di dalam Istanbul tetapi di bahagaian Asia.

Saya teringat pesanan guru saya:-

“kita akan bertemu orang macam kita ke mana sahaja kita pergi, sebab itu terus perbaiki diri”

Bagi muqaddimah cerita kali ini, orang yang memang gatal, maka akan bertemu dengan orang yang gatal. Malahan, akan bertambah teruk jika iman tidak ditingkatkan.

Tetapi, insyaAllah, jika kita terus memperbaiki diri, Allah akan terus menyatukan kita dengan orang yang baik-baik. Benarlah firman Allah,

“dan beruntunglah orang yang menyucikan dirinya”

Semoga kita terus memperbaiki diri agar selamat di dunia dan di akhirat.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Abu Dhabi
29 Jun 09 jam 12.05 tengah malam
Pokok anggur yang ditanam di sekitar rumah
kalau dalam bahasa Turki, buah ini dipanggil Doosh. Di Malaysia buah ini ada tetapi saya tak pernah tengok yang warna putih
Haji Ismail, tekun mengarang kitab-kitab agama
Replika kapal yang dibuat oleh Kapten Ali Haidar

Kapten Ali Haidar
Haji Ismail memasakkan sendiri makanan kami
Pokok Doosh
Ustaz Jamal memetik buah Doosh
Haji Ismail rajin bercucuk tanam
Ayam dan daging panggang

Hidangan, anak kecil ini ialah anak Kapten Ali Haidar, namanya Ismail, sempena nama datuknya


Sewaktu Asar, kami bersolat di ponok ini.
Pagar rumahnya juga dihiasi dengan gambar kapal
Cavusbasi, Istanbul bahagian Asia

Universiti Kehidupan 86 - Menghafal al-Quran Kaedah Turki

25 Jun 09, sesampainya di Istanbul saya dan rombongan diajak bertamu di Institut Waqvi. Setelah berehat beberapa ketika, saya dan rombongan di ajak untuk bertemu dengan sahabat-sahabat di Madrasah Iqra’. Madrasah ini tempat di mana penghafal al-Quran di lahirkan.

Kami disambut oleh Haji Ali, pengetua Madrasah ini. Sesampainya kami di sini, kami terus dihidangkan dengan makan. Rupanya, setelah mengetahui kedatangan kami, Haji Ali terus memasakkan untuk kami.

Hidangan telah dihidangkan. Kami memulakan makan dengan membaca doa. Di Turki, mereka memulakan makan hanya dengan bismillah, mereka hanya akan membaca doa panjang selepas makan.

Haji Ali menjemput kami makan, kami menjemput mereka kembali.

“Silakanlah, kami semua puasa di sini?” jawab Haji Ali.

“Ini pun dah nak berbuka, sayang pula nak batalkan” Sambungnya lagi.

“Oh ye, hari ini hari Khamis”, jawab saya.

“Ye ye.. lagi pun sekarang Rejab. Jadi ramai antara kami berpuasa” tambah Haji Ali lagi.

“Emm, rupanya di Turki, ramai juga yang mengamalkan puasa Rejab. Tentu ada juga perdebatan mengenainya” Kata saya.

“Ye betul, tapi, kan puasa itu baik, tak perlulah nak halang kalau orang nak puasa. Cuma memang kewajarannya dibahaskan” Haji Ali menambah.

“Mmm, orang di Malaysia tidak keseorangan di dalam hal ini. Tapi puasakan baik, yang nak buat, di luar bulan Rejab pun buatlah, yang tak nak buat, puasa Ramadhan pun ponteng”, bisik hati saya.

Kami makan sambil berbual hal-hal ringan.

“Haji Ali, mereka ni hafal Quran dari subuh sampai pukul berapa?” Tanya saya.

“Sampai tertidur”, jawab Haji Ali sambil ketawa

“Ada jadualnya, nanti saya akan tunjukkan” dia menyambung lagi sambil menghabiskan gelak yang masih tinggal.

Setelah makan. Kami naik ke tingkat atas. Kami melihat anak-anak pelajar menghafal al-Quran. Beberapa orang Ustaz sedang mendengar bacaan mereka.

“Di Malaysia, bagaimana mereka menghafal”, Tanya Haji Ai pada saya.

“Ooo, Di Malaysia tengok latar belakang seseorang Ustaz tu, jika mereka pernah belajar di Pakistan atau India, mereka akan mengajarkan untuk menghafal dari belakang bermula Juzuk 30, 29, 28, hingga satu. Kalau seorang Ustaz itu berlatarbelakangkan Negara Arab, mereka akan menghafal dari hadapan bermula Juzuk 1, 2, 3 hingga tiga puluh” saya menjelaskan.

“Oh, di sini kaedahanya lain,” kata Haji Ali.

“Seorang pelajar akan menghafal muka surat pertama dari juzuk satu, kemudian, muka surat pertama dari Juzuk dua, kemudian, muka surat pertama dari juzuk tiga dan seterusnya hingga muka surat pertama juzuk tiga puluh. Kemudian mereka akan menghafal muka surat dua pula dari semua juzuk. Kemudian muka surat tiga dari setiap juzuk pula hinggalah semua bersambung” jelas Haji Ali.

“Ye ke, baru saya tahu. Ada kelebihan dan kekurangan setiap kaedah. Kalau kaedah Turki, seorang pelajar akan merasa mereka telah menghafal semua juzuk tanpa rasa banyak lagi yang belum dihafal. Bagus juga cara macam ini, tapi yang penting ialah hafal al-Quran itu. Jika kaedah berbagai tapi malas nak hafal, tak boleh juga ” kata saya sambil sedikit tersenyum.

“Ye ye.. yang penting hafal Quran”, kata Haji Ali sedikit tertawa sambil memegang bahu saya.

Kami kemudiannya, mendengar bacaan dari beberapa orang pelajar. Alhamdulillah, kesungguhan yang ada menyebabkan mereka sentiasa dapat menguasai al-Quran ini dengan baik.

Seorang penghafal al-Quran ialah seorang yang akan menjaga amanah al-Quran itu di dalam dadanya. Kaedah inilah yang menyebabkan al-Quran tetapi kekal hingga akhir zaman. Inilah janji Allah. Allah akan menjaga al-Quran ini hingga ke hari kiamat. Amat beruntung jika seseorang yang diizikan Allah untuk diletakkan al-Quran ini di dalam dada mereka.

Kita bermohon agar kita dizinkan untuk menghafal al-Quran. Jika tidak sepenuhnya paling kurang semakin ada pertambahan di dalam hidup ini. Janganlah sampai, dari kecil menghafal surah ikhlas, hingga sudah bercucu pun masih surah ikhlas sahaja yang ada di dalam dada. Tingkatkanlah. Dan semoga, ada salah seorang zuriat kita akan menghafal al-Quran ini. InsyaAllah. Kita jadikan bagi masyarakat di Malaysia satu hari nanti, satu rumah, satu penghafal al-Quran.

“Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat”

Al-Fakir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Abu Dhabi
28 Jun 09 jam 11 malam
kedatangan kami disambut dengan jamuan makan
Catatan hafalan harian pelajar
Seorang pelajar menperdengarkan bacaannya



Kami disambut dengan baik di sini
Haji Ali, menyampaikan sesuatu mengenai kedatangan kami
habis lawatan, dijamu pula dengan teh. Haji Ali disebelah kanan saya bersama para gurunya

Jom Kongsi Pengalaman 41 - Santai Anak Melayu di Istanbul

Hari pertama sampai, kami hanya melawat beberapa pusat pengajian




Ahli mesyuarat tingkap di Istanbul, tapi kat sini, pintu...

Muslimah bertudung labuh banyak terdapat di Fatih Istanbul, satu kawasan yang paling kuat berpegang dengan agama di tengah bandar ini

Kat sini pun ada permainan tradisional anak-anak mereka
Salah satu restoran di sini
Dalam restoren

al-Quran yang digantung di atas pintu restoren. Apa tujuannya? saya pun tak tahu. Sebenarnya al-Quran untuk dibaca dan diamalkan
tanda bahaya di Turki, tengkoraknya agak besar pada hidung, melambangkan orang Turki yang mancung
papan tanda anak-anak sekolah dengan beg

Musim panas adalah musim buah-buahaan
anak-anak tahfiz di di sini